שנה טובה תשפ"ד | סקירת השנה החולפת

שנה טובה תשפ"ד וסקירת השנה החולפת

בשנה החולפת, שהיתה שנה ציבורית סוערת ומאתגרת במיוחד, המשכנו לפעול במישורים השונים על מנת לקדם את מטרות "בשער" ובמקביל היינו, ועדיין, מעורבים בפעילות ציבורית למען הדמוקרטיה בישראל. נזכיר כאן פעילויות עיקריות:

ערוץ אקדמי-ציבורי

פורום השכלה גבוהה

לקראת שנת 2023 תוכננה סדרה בנושא "דרוגים אקדמיים – שימוש, אי-שימוש, שימוש לרעה ושימוש מטעה". בהמשך הוחלט לדחות את היישום עקב חוסר פניות של הקהילה האקדמית בשל מעורבותה במחאה. לחילופין, הפורום קיים מפגש אד-הוק בנושא "אקדמיה, דמוקרטיה ומה שביניהן". הקלטת המפגש זמינה לצפייה גם בעמוד האירוע בקישור זה.

תודה רבה לפרופ' שמעון ינקלביץ' יו"ר הפורום ולכל חברות וחברי ועדת ההיגוי של הפורום: פרופ' עירד יבנה, פרופ' אהרן צ'חנובר, פרופ' חגית מסר ירון, מר עמוס שפירא, פרופ' יערה בר-און, ד"ר ורד אריאל נהרי. בהזדמנות זו נשלח תודה גדולה וברכת הצלחה לפרופ' עירד יבנה שסיים את תפקידו כמנכ"ל מוסד שמואל נאמן וכחבר וועדת ההיגוי של הפורום – היה נהדר לעבוד עם עירד ואנו מודים לו מקרב לב על שיתוף הפעולה הפורה. כמו כן נברך את פרופ' שמעון מרום על כניסתו לתפקיד ועל הצטרפותו לוועדת ההיגוי של הפורום.

באוגוסט קיימנו מפגש פרונטלי עם חה"כ זאב אלקין יו"ר השדולה למען ההשכלה הגבוהה, על מנת לקיים שיחה פתוחה בנושאים שעל סדר היום של ההשכלה הגבוהה. חברות וחברי הקהילה הוזמנו להציג את דברים לח"כ אלקין בצורה ישירה. הקלטת המפגש זמינה לצפייה גם בעמוד האירוע בקישור זה.

ניירות עמדה וגילויי דעת

פרסמנו שורה של ניירות עמדה בנושאים שונים הקשורים למאבק הנוכחי שזכו לתהודה בתקשורת – ניתן לעיין בהם בקישור זה. היינו הארגון האקדמי הראשון שיצא בקריאה לשמור על ערכי הדמוקרטיה ברוח מגילת העצמאות כבר בדצמבר 22. נזכיר שכל חבר.ת קהילה יכול.ה ליזום נייר עמדה שיקבל גיבוי "בשער" בהתאם לפרוצדורה  מוגדרת – הפרטים בקישור.

מיזם "עומדים בשער"

מתוך הפניות שהגיעו לקו החם של "בשער" שב ועלה נושא ההתערבות במתן ציונים.  על מנת ללמוד על היקף התופעה נפתחה קבוצת דיון בנושא. הדיון בקבוצה הציף שלל תופעות ומקרים. עיקרי הדיון פורסמו בדוח המסכם שזמין לקריאה בקישור זה. וכתבה עם ממצאי הדוח פורסמה ב"הארץ".
בתום הדיון הוחלט לקיים כנס בנושא שמטרתו  להציג את הסוגיות, לדון בהן ולהפיק White Paper בנושא מדיניות ציונים כולל המלצות ופעולות לביצוע בהמשך.

הכנס "התערבות במתן ציונים באקדמיה בישראל" יתקיים ביום חמישי ה-12.10.23 בשעות 16:30-13:00 בקמפוס האוניברסיטה הפתוח ברעננה – פרטים והרשמה בקישור זה.

תודה רבה לפרופ' יהודית גל-עזר מובילת יוזמת  "עומדים "בשער" ולחברי.ות ועדת ההיגוי של הכנס: פרופ' יהודית גל-עזר (יו"ר), פרופ' אילן הירשברג, פרופ' סיון טולדו, פרופ' שמעון ינקלביץ', פרופ' עפר עציון וד"ר ורד אריאל נהרי.

רשת בשער-אקדמיה-ישראל

הרשת הפעילה בשני ערוצים – במייל ובפייסבוק – ממשיכה להוות מרחב לדיון ער בכל הנושאים שמעסיקים את הקהילה האקדמית ומונה אלפי חברות וחברים.

תודה רבה לפרופ' דוד לוי פאור, מייסד הרשת, ולד"ר אורנה רז המנהלים את הרשת בפייסבוק. תודה גדולה מאד לגב' אילה קרניול מנהלת הרשת במייל וכן לוועדת ההיגוי של הרשת: פרופ' חגית מסר ירון, פרופ' רונית בוגלר, פרופ' צבי הכהן, פרופ' עודד נבון, פרופ' דוד לוי פאור, גב' אילה קרניול וד"ר ורד אריאל נהרי.

המאבק למען הדמוקרטיה

בהלימה למטרות העמותה, קיבלנו החלטה להירתם למאבק לשמירה על ערכי הדמוקרטיה הליברלית. הפקנו חולצות, מדבקות ושלטים, עמדנו בקפלן ובירושלים, ראיינו אותנו לתקשורת, העלנו ואנחנו מתחזקים תת-אתר המוקדש למאבק האקדמיה למען הדמוקרטיה בישראל, בו ניתן לעקוב אחרי הפעילות של האקדמיה במחאה. כמו כן אנחנו בקשר רציף עם מטה המאבק של האקדמיה ומסייעים לפעילות שעולה בקנה אחד עם מטרותינו. פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה פועל מנהלית במסגרת "בשער", ואנו מזמינים כל התארגנות אקדמית שמזדהה עם מטרות ועקרונות "בשער" לראות בנו בית לפעילות שלה.

יוזמת אקדמיה-תעסוקה

יוזמה של "בשער" בממשק אקדמיה-כלכלה-חברה-תעסוקה, שחברה אליה כשותפה אסטרטגית התאחדות התעשיינים בישראל. ארוע התנעת היוזמה התקיים במשכן נשיא המדינה, ועדת ההיגוי קיימה מפגשים והתיעצויות בין היתר עם מר אבי חסון מנכ"ל סטראט-אפ ניישן סנטרל ולשעבר המדען הראשי של רשות החדשנות ומר דדי פרלמוטר יו״ר הוועדה הבין-משרדית להון אנושי בהייטק שהציג את ממצאי הדוח [הקלטה של המפגש זמינה בקישור זה]. כמו כן חברת ארנסט אנד יאנג (EY) התגייסה פרו-בונו לבצע פיילוט ומיפוי שמהם ייגזרו פעולות בשטח.

תודה רבה למר עמוס שפירא מוביל היוזמה ולכל חברי וחברות ועדת ההיגוי שלה (מפורטים בקישור זה).

יוזמת צוערי מחקר

אנו פועלים למציאת מימון למימוש תוכנית רחבת היקף לסיוע ולמנטורינג לסטודנטים.ות שהם.ן דור ראשון באקדמיה. התוכנית כוללת בין היתר ערוץ לייעוץ ראשוני ברמה ארצית, סדרת הכשרות וכן תוכנית פרטנית.

תודה רבה לפרופ' דוד לוי פאור מוביל היוזמה.

יוזמה לקידום לימודי דוקטורט לנשים חרדיות

אנו בשלבי תכנון של פיילוט שמטרתו לסייע לנשים חרדיות בעלות תואר שני להמשיך ללימודי דוקטורט.

תודה לוועדה המייעצת של "בשער" לנושא: פרופ' חגית מסר ירון, פרופ' רחל ארהרד, פרופ' רונית בוגלר, פרופ' עודד נבון, ד"ר ורד אריאל-נהרי וכן לפרופ' יערה בר-און המקשרת בין "בשער" לבין מיזם "קרן ברקת" שאיתו הפיילוט ייצא לפועל.

הפקת קורס מקוון בנושא דמוקרטיה

אנו פועלים למימוש הפקת קורס מודולרי מקוון בנושא דמוקרטיה וערכים שיהיה זמין לכל המוסדות להשכלה הגבוהה בישראל. מטרתנו היא שלקורסי התשתית בהם מחויבים הסטודנטיות והסטודנטים, כמו לימודי אנגלית, שיטות מחקר וקריאה וכתיבה אקדמית, יצטרף גם קורס שיציג בפניהם את העקרונות החברתיים-פוליטיים העומדים מאחורי ההיתכנות של חברה ואקדמיה חופשיות, התלויות זו בזו.

תודה רבה ליוזמת הפרויקט פרופ' יעל השילוני דולב, וכן למובילי הפרויקט: ד"ר יאיר שגיא ופרופ' גל אריאלי.

ערוץ חינוכי - הנגשת ידע מדעי בכל תחומי המחקר האקדמי

לציבור הרחב

ב-1.3.23 קיימנו סדרת הרצאות בנושא "דמוקרטיה ושלטון החוק" כתגובה מיידית למצב בישראל. תואמו 10 הרצאות בפריפריה.

סדרה ארצית נוספת תתקיים ב-10.10.23 בנושא "רפואה פורצת דרך – חידושים בתחום הבריאות". תתקיימנה כ-25 הרצאות בפריפריה בכל רחבי המדינה.

תודה רבה לפרופ' מנחם רובינשטיין היועץ האקדמי של הפעילות, לגב' נעה ינאי רכזת הפרויקט וכמובן לכל המרצות והמרצים המתנדבים.ות בפעילויות אלה.

לתלמידים.ות וצוותי הוראה

אנו מפעילים ומשכללים את "קידומדע | מרצה בשטח" (לשעבר "המועדון המדעי") ואת "קידומדע | לשאול הכל!" (לשעבר "בשער ברשת").  

בשל החשיבות הרבה של הנגשת ידע מדעי בכל התחומי המחקר האקדמי בעיקר לבתי ספר ולצוותי הוראה בפריפריה ובהינתן תקציב אנו שואפים להרחיב את הפעילות ובודקים אפשרויות של שיתופי פעולה עם ארגונים נוספים בהקשר זה.

תודה רבה לפרופ' אריאל צ'יפמן יועץ אקדמי לשיתוף פעולה בתחום זה שאנו בתהליכי בנייתו.

הרחבת הקהילה שלנו

חברות וחברי קהילת "בשער"

בשנה החולפת שמחנו לקלוט חברות וחברי קהילה רבים חדשים – אנחנו כבר מעל 2000 חברות וחברי קהילה ממגוון המוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

אנו מזכירים שחברות וחברי קהילת בשער מוזמנים לשדרג מעמדם.ן לחברות בעמותה, דבר שמאפשר להבחר לתפקידים ולקחת חלק בתהליכי קבלת החלטות ובקביעת מדיניות העמותה. קישור להסבר על סוגי החברות ומשמעותם וכן להסבר על אופן השדרוג בקישור זה.

תמיכה בפעילות "בשער"

אנחנו ב"בשער" עוסקים בפעילות ענפה, הן לשמירת ערכי האקדמיה, במאבק למען הדמוקרטיה הליברלית בישראל, והן בערוץ החינוכי. כדי שנוכל להמשיך ולקדם את מטרות העמותה ולתרום לחברה בישראל אנחנו זקוקים לתמיכה כספית.

כל תמיכה תסייע  לנו. זה קישור לתרומה באמצעות כרטיס אשראי, ביט או גוגל פיי. ניתן לתרום תרומה חד פעמית או בהוראת קבע בכל סכום שנראה לכם,ן. כמובן שניתן לתרום גם בהעברה בנקאית (הפרטים בקישור זה) – התרומות ל"בשער" מוכרות לזיכוי מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

ולסיום

לחברי וחברות הקהילה שלנו, לחברות ולחברי העמותה, לחברות ולחברי הוועד המנהל – תודה רבה על האמון, העשייה וההתנדבות בכל ערוצי הפעילות שלנו!

תודה רבה על תשומת הלב ושנה טובה!

דילוג לתוכן