עמדת "בשער" בנושא הקיצוץ הדרמטי המתוכנן בתקציב מכון וולקני | 27.2.24

עמדת "בשער" בנושא:

הקיצוץ הדרמטי המתוכנן בתקציב מכון וולקני

כפי שפורסם בתקשורת, במסגרת הקיצוצים בתקציב המדינה 2024, מתכנן משרד האוצר קיצוץ דרמטי בתקציב מכון וולקני – מינהל המחקר החקלאי.

על פי נתונים שנתקבלו מראש המינהל בפועל ד"ר שמואל אסולין, מדובר בקיצוץ בפועל בשיעור של כ-21%. משמעותו של קיצוץ עמוק כל כך הינה למעשה גזר דין מוות על יכולתו של המכון להמשיך ולפעול והשבתה של פעילותו המחקרית.

חשוב לציין שרבים מהחידושים שפותחו במינהל המחקר החקלאי מיושמים כבר ברמה המסחרית בארץ ובעולם. לסגירתו יהיו השלכות כלכליות חמורות (חשיפה לתביעות משפטיות ואובדן פטנטים).

לא פחות ואפילו חשוב יותר, כפי שמופיע באתר המכון: "מינהל המחקר החקלאי הוא המוסד הגדול ביותר בישראל העוסק במחקר חקלאי ונמנה עם הידועים מסוגו בעולם. תפקידיו העיקריים הם לסייע לחקלאי ישראל בפתרון בעיות שונות, לבצע מחקר ופיתוח בנושאים חדשים ומבטיחים בחקלאות ובמדעי המזון, ולתכנן, לארגן וליישם מחקר חקלאי בישראל. חוקרי מינהל המחקר החקלאי מלמדים במוסדות להשכלה גבוהה ובקורסים מתקדמים לחקלאות המיועדים למשתתפים מהארץ ומחו"ל ומנחים סטודנטים בעבודותיהם לתארים גבוהים."

קשה להימנע מהמחשבה שפגיעה במינהל המחקר החקלאי הינה חלק מהמגמה הכללית של הממשלה לפגוע במוסדות מחקר ובמחקר בישראל.

חשוב שהקהילה האקדמית בישראל תתייצב נגד המגמה הזו ונגד הכוונה לפגוע במינהל המחקר החקלאי.

ארגון "בשער – קהילה אקדמית למען החברה בישראל" כאחד הגופים המובילים בקהילה האקדמית, קורא לחברינו ולחברותינו במוסדות האקדמיים, לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ולור"ה להצטרף לקריאה לממשלה לבטל את הקיצוץ המיועד.  

******
27.2.24

קישור לנייר העמדה כקובץ: הקיצוץ הדרמטי המתוכנן בתקציב מכון וולקני_בשער 27.2.24

התייחסות לנייר העמדה בתקשורת: הקיצוץ במכון וולקני הוא המסמר האחרון: כך מוותרת הממשלה על מחקר כדי לממן את עצמה | שני אשכנזי, כלכליסט, 3.3.24

דילוג לתוכן