"בשער", ההפיכה המשטרית ועבודת הפורום להשכלה גבוהה | 10.1.24

"בשער", ההפיכה המשטרית  ועבודת הפורום להשכלה גבוהה של "בשער" ומוסד שמואל נאמן

שנה להפיכה המשטרית, שנה שהקהילה האקדמית נרתמה באופן יוצא מגדר הרגיל למאבק בהפיכה ולשמירה על חוסנה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.
 
לאורך השנה שחלפה ארגון "בשער" היה פעיל מאוד במסגרת המאבק: בעצרות המחאה בקפלן ובכנסת, בשיתוף פעולה עם ארגוני המחאה בכלל ועם מטה המאבק של האקדמיה בפרט, בפרסום סדרת ניירות עמדה, ארגון סדרת הרצאות לקהל הרחב בכל רחבי הארץ בנושא דמוקרטיה ושלטון החוק, בארגון מפגש של הפורום להשכלה גבוהה של "בשער" ומוסד שמואל נאמן בנושא "אקדמיה דמוקרטיה ומה שביניהן", העלאת אתר המרכז את פעילות האקדמיה במחאה ועוד.  נזכיר גם ש"בשער" היה הארגון הראשון שפרסם נייר עמדה בנושא "שמירה על מדינת ישראל דמוקרטית וליברלית" (27.12.22). 
 
יום לפני פרסום נייר העמדה הזה, ב-26.12.22, התקיים המפגש האחרון בסדרת הפורום להשכלה גבוהה של "בשער" ומוסד שמואל נאמן לשנת 2022, אותו הנחה חבר "בשער" פרופ' אהרן צ'חנובר, חתן פרס נובל לכימיה. נושא הסדרה היה: אקדמיה בעולם משתנה – ערכים גבולות וקווים אדומים וליבת הדיון עסקה בחופש האקדמי. 
 
את הסדרה יזמנו הרבה לפני פרוץ ההפיכה המשטרית, שבין יעדיה נכללה גם מערכת ההשכלה הגבוהה, והסדרה הסתיימה ממש עם ההכרזה עליה. העיתוי לא היה מקרי: "בשער" והפורום להשכלה גבוהה עוסקים בסוגיות עומק ובזרמים תת-קרקעיים בעולם האקדמיה. אנחנו ערים לתהליכים, לאיומים ולסכנות. אנחנו מציפים אותם, דנים בהם באומץ ומתריעים מפניהם לפני שהם עולים לפני השטח. כדוגמה לכך סדרת הפורום לשנת 2022.
 
הנושא של חופש אקדמי – משמעותו, חשיבותו, גבולותיו – שבו דנה סדרת 2022, הפך להיות מאוד אקטואלי, והאיום עליו הולך וגובר. בדוח המסכם של הסדרה ניתן לקרוא מה שעלה בדיונים בהקשר זה. 
 
בהזדמנות זו נציין שכל ההקלטות של כל מפגשי הפורום להשכלה גבוהה מיום היווסדו, בכל התחומים, זמינים לצפייה בספריית הפורום בקישור זה
 
להתראות במפגשים הבאים!
 
ובתקווה לימים טובים יותר
 
ד"ר ורד אריאל נהרי
מנכ"לית "בשער"
 
 
10/1/2024
דילוג לתוכן