גילוי דעת נשיא ורקטור האוניברסיטה העברית | 16.2.23

גילוי דעת מנשיא ורקטור האוניברסיטה העברית בנוגע לרפורמה במערכת המשפט

חברות וחברי קהילת האוניברסיטה העברית,

ימים קשים עוברים עלינו. אנו נמצאים בעיצומו של משבר אזרחי שלדעת רבים מאתנו אין לו תקדים. כולנו מבינים שזאת זכותה ואף חובתה של ממשלה חדשה לקדם נושאים חדשים ולשנות כללים קיימים. זאת חלק מנשמת אפה של דמוקרטיה. יחד עם זאת חלק לא פחות חשוב של כל ממשלה הוא לכבד את כללי המשחק היסודיים של דמוקרטיה, הכוללים כיבוד זכויות אדם וחופש ביטוי וכוללים מערכת איזונים פנימית בין הרשויות על מנת לשמור על זכויות המיעוט ולמנוע עריצות שלטונית. זהו גם חלק מנשמת אפה של דמוקרטיה.

שורה של התבטאויות ופעולות שנעשו בשבועות האחרונים מעלים חשש כבד לגבי כוונת הממשלה לכבד את כללי המשחק של דמוקרטיה. ראשית נשמעו דברים שחלקם מעוררי חלחלה כלפי זכויות מיעוטים. ובשבועות האחרונים אנו עדים לניסיון ישיר של הממשלה לשנות באופן דרמטי את המערכת המשפטית, מהלך שיגיע לשיאו ביום שני הקרוב עת יהיה ניסיון להעביר חוקים שבאופן פוטנציאלי יעניקו כוח בלתי מוגבל לממשלה. חשוב לציין בהקשר זה שכולנו מבינים ששינויים מסוימים נדרשים במערכת המשפטית. אך יש הבדל מהותי בין שינויים במערכת המשפטית והרס מוחלט שלה.

כל אוניברסיטאות המחקר, ללא יוצא מן הכלל, הביעו את התנגדותם לכל ניסיון של פגיעה בזכויות האדם, והוציאו הודעה משותפת שבה הביעו את חששן הכבד מהחקיקה המשפטית המוצעת כרגע. ולא בכדי. מדינות שבהן לא נשמרות זכויות אדם ויש עריצות שלטונית הן ככלל מדינות נחשלות שבהן גם הכלכלה, גם התרבות, וגם מערכת ההשכלה הגבוהה נפגעות באופן קשה. אנו שומרים בגאווה גדולה את ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית ולפתע המדינה היהודית-דמוקרטית נמצאת בסכנה מהסוג שלא חווינו עד כה.

ועם זאת, הנהלת האוניברסיטה העברית מודעת לכך שיש חלק בתוך הקהילה שאינו מסכים עם מה שכתבנו. ולכן, ניסינו עד כה להתנהל בצורה זהירה: מחד הבענו את עמדתנו בנושאים האלה בסדרה של מכתבים, חלקם בשיתוף עם אוניברסיטאות אחרות. ומאידך, התבטאנו במתינות וניסינו להימנע מעמדה חדה יותר של הנהלת האוניברסיטה תוך כבוד לעובדה שחלק מתוכנו אינו חש בנוח עם עמדות חדות בנושא המשפטי.

מה השתנה? ראשית, התקווה שיהיה דיון אמיתי על השינויים החוקתיים לצערנו התבדתה. חבילת החוקים הנוכחית שהיא, בעיני כמעט כל המומחים בנושא, שוות ערך להרס המערכת המשפטית מובאת לחקיקה ביום שני הקרוב. שנית, אנו רואים התבטאויות קיצוניות בצורה ממש יוצאת דופן שנאמרות על ידי פוליטיקאים, ואשר ניתן יהיה לבצעם אם השינוי החוקתי יעבור. הדוגמה אולי המחרידה ביותר הייתה של פוליטיקאי שדרש לכלוא את היועץ הממשלתי לשעבר בגלל שהעז להעריך שיש סכנה לשפיכות דמים במדינה בעקבות השינויים החוקתיים. אם החוקים המוצעים יעברו – הממשלה תוכל לכלוא אנשים כמו היועץ המשפטי לשעבר או כל אדם שיביע עמדות שאינן נושאות חן בעיניה כי לא תהיה מערכת משפטית שתוכל לאזנה. לטעמנו מובן מאליו שבמצב של סכנה כזאת אי אפשר להחריש.

לאור זאת, הנהלת האוניברסיטה העברית מעודדת את חברות וחברי קהילתה ליטול חלק בהפגנות כנגד החקיקה המשפטית ביום שני הקרוב, ובאופן יותר כללי להיות חלק מהמאבק הדמוקרטי כנגד הניסיון להפוך את ישראל למדינה שבה יש עריצות שלטונית וממשלה, בין אם מימין ובין אם משמאל, יכולה לעשות כרצונה ללא גוף שיאזן את כוחה. האוניברסיטה העברית גאה להיות חלק חשוב של מדינת ישראל וככזאת עליה לפעול בכל האמצעים הדמוקרטיים העומדים לרשותה כנגד איום על אופייה הדמוקרטי-יהודי של המדינה.

אנו ערים לכך שלא כל חברות וחברי קהילתנו מחזיקים בעמדה הזאת. לפיכך, כל המבחנים שאמורים להתקיים בעת ההפגנה יתקיימו כרגיל וכל הסטודנטים והסטודנטיות החפצים בכך יוכלו לקיים את המבחן כרגיל. כפי שנכתב במכתב קודם, בכפוף להסכמת המרצים האחראים למבחנים הנערכים ביום הזה – כל הסטודנטים והסטודנטיות שרוצים להשתתף בהפגנות הנערכות באותו יום יהיו זכאים למועד מיוחד. בהוראת הממונה על השכר, חברות וחברי הסגל המנהלי זכאים להשתתף בהפגנה תמורת ויתור על יום חופש.

בברכה,

אשר כהן – נשיא האוניברסיטה העברית

תמיר שפר – רקטור האוניברסיטה העברית

מקור: אתר אקדמוקרטיה

 

דילוג לתוכן