כימיה פיזיקלית

אאאא
אבולוציה וטיפוח
אופטיקה
אזרחות
אימונולוגיה וירולוגיה ומיקרוביולוגיה
אנטמולוגיה
אסטרוכימיה
אסטרופיזיקה
אסטרופיזיקה ומדעי החלל
אפיגנטיקה
אקולוגיה
אקולוגיה ואבולוציה
אקלים וסביבה
ארכיאולוגיה
בוטניקה
ביוטופ, ביודע, ביוסיור, ביוחקר
ביוטכנולוגיה
ביוטכנולוגיה והנדסה גנטית
ביוכימיה
ביולוגיה
ביולוגיה - 1
ביולוגיה ימית
ביולוגיה מולקולרית
ביולוגיה סינתטית
ביופיזיקה
גיאוגרפיה
גנטיקה
הוראת המדעים
הזנה בצמחים ובבעלי חיים
היסטוריה
המרחב העירוני
הנדסה
הנדסה ומדעי המחשב
הנדסת חשמל
הנדסת מזון
התא- מבנה ופעילות
התנהגות בעלי חיים
וטרינרי
זואולוגיה
חינוך
חינוך ועבודה סוציאלית
כימיה
כימיה אורגנית
כימיה אנאורגנית
כימיה אנליטית
כימיה פיזיקלית
כלכלה
כללי
מבוא לביולוגיה של האדם
מבנה התא וגנטיקה
מדעי החברה
מדעי החיים / מדעי הטבע
מדעי הטבע
מדעי המוח
מדעי המחשב
מדעי הסביבה
מדעי הרוח
מדעי כדור הארץ
מדעי כדור הארץ והיקום
מדעים מדויקים
מוט"ב
מזרע לזרע
מיקרואורגניזמים
מיקרוביולוגיה
מערכת הובלה, נשימה, הפרשה והגנה
משפטים
מתמטיקה
נוירוביולוגיה
ננוטכנולוגיה
פיזיולוגיה ורפואה
פיזיולוגיה של הצמח
פיזיקה
פיזיקה גרעינית
פסיכולוגיה
פרקינסון
קטלאז
קינטיקה
קרקע ומים
רבייה
רעידות אדמה והתפרצויות געשיות
רפואה
רפואה ומקצועות הבריאות
רפואת שיניים
שאלות מבחינות בגרות
שאלות מחוץ לתכנית הלימודים
שאלות שאינן בתחום טיפולנו
שונות
תורשה
תזונה ובריאות
תנ"ך
תקשורת ויסות ותאום
26072
01/12/2022
הקשר בין חומצה ציטרית להולכת חשמל
שאלה מספר 26072 - הקשר בין חומצה ציטרית להולכת חשמל
שלום אני וכמה חברות עושות עבודה בכימיה ושאלת החקר שלנו היא: כיצד כמות החומצה הציטרית בפירות הדר שונים ישפיעו על ההולכה החשמלית שלהם? אנחנו מתקשות למצוא את הקשר הישיר בין החומצה הציטרית להולכה החשמלית ונשמח לקבל החבנה בנושא זה. תודה מראש.
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום גבריאלה

ישנו אתר אינטראקטיבי של מכון דוידסון בו תוכלו לבצע ניסוי און-ליין ולראות את התוצאות עם חומר קרע נוסף

https://davidson.weizmann.ac.il/online/tikshuv/chemistry/%D7%AA%D7%92%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A6%D7%94-%D7%91%D7%A1%D7%99%D7%A1


 

בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל

26077
01/12/2022
חיבור שני סריגים יונים יחד
שאלה מספר 26077 - חיבור שני סריגים יונים יחד
בבית הספר למדנו שחומרים יונים יוצרים סרגי ענק המורכבים מיונים חיובים של מתכת ויונים שלילים של אל-מתכת המחוברים יחד לסרוגין באמצעות משיכה חשמלית. שאלתי היא, אם ניקח גביש יוני של NaCl בעל משטח חלק מספיק, ונצמיד אותו למשטח חלק של גביש דומה, האם יווצרו קשרים יונים שיחברו את שני הגבישים יחד ליצירת גביש חדש? האם נוכל לעשות זאת בטמפרטורת בחדר וללא התכה או המסה של הגבישים?
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

כפי שתואר בשאלה, במקרה של נתרן כלורי ישנו אטום נתרן וסביבו 6 אטומי כלור, וכך גם סביב כל אטום כלור ישנם שישה אטומי נתרן (פני השטח של גבישים יכולים להיות חלקים או מחוספסים!). המרחק בין שני אטומים שונים, נתרן וכלור נקרא הרידיוס היוני. כפי שהוסבר יפה ע"י התלמיד, אם היינו יכולים להביא נוזל או גז לריכוז גבוה יותר על גביש מלח לתרכובת החדשה שתווצר יהיה אותו רדיוס יוני או רדיוס דומה מאוד, ולכן ישנה אפשרות לגדל גביש על סוגי גבישים שונים. תהליך זה נקרא גידול אפיטקסיאלי של גבישים.

נא לשים לב לכך שאם נפרק את הגביש או נמיס אותו בתמיסה אז לגבישי הבסיס אין שכבה קודמת להאחז בה ולבנות עליה שכבה חדשה

As described in the question, in the case of NaCl, there is a Na atom and around it, there are 6 chlorine atoms, and around every chlorine, there are 6 sodium atoms. (the surface of a crystal can be smoot or not!). The distance between two adjacent Na-Cl is called the ionic radii. Well expressed by the student, if we are able to condensate a gas or a liquid on the salt crystal, and the new compound has the same (or very) close ionic radii, it is possible to grow a crystal on a different crystal. This is also known as epitaxial growth.

Please be aware that if we melt or dissolve the base crystals, we have no layer were to deposit the new layer.

Regards

Moris

 

 

 

פרופ' מוריס אייזן
כימיה
הטכניון

24764
01/12/2022
קרינה רדיואקטיבית
שאלה מספר 24764 - קרינה רדיואקטיבית
האם כאשר משתחררת קרינה רדיואקטיבית בתהליך ביקוע האטום נקבל את 3 סוגי הקרינות (אלפא, ביתא וגמא)? האם בהתאם לאטום העובר ביקוע תשתחרר רק אלפא או רק ביתא? תודה ענת פלדנקרייז
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

תהליך ביקוע (של כל האטומים הבקיעים) הוא בדרך כלל בינארי, כלומר מתקבלים שני גרעינים כבדים (המשקל האטומי של כל אחד מהם 80 ומעלה, כלומר נחושת או אטומים כבדים יותר) וכן נייטרונים חפשיים וקרינת גאמא.

במקרים נדירים, 2-4 לכל אלף ביקועים, הביקוע יוצר שלשה גרעינים, ואז הגרעין הקל מביניהם הוא בדרך כלל גרעין של הליום, כלומר חלקיק אלפא (ובנוסף מתקבלת גם קרינת גאמא).

בשני המקרים, הביקוע עצמו לא יוצר קרינת בטא, אבל הנייטרונים החפשיים אינם יציבים ויכולים (עקרונית) להתפרק בהתפרקות בטא לפרוטון, אלקטרון ונייטרינו. אבל זמן החיים ארוך למדי, כך שתהליך זה איננו חלק מן הביקוע.

 

פרופ' אלי איזנברג
ביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה
אוניברסיטת תל אביב

24546
01/12/2022
מימן ואטמוספירה
שאלה מספר 24546 - מימן ואטמוספירה

מדוע רק מימן יכול לברוח מכדור הארץ אל החלל? האם זה קשור לצורת האורביטלים שלו? (S, כדורי) ואם כן, גם הליום יכול לצאת מכדור הארץ? אשמח לתשובה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24341
01/12/2022
דיפוזיה והמסה של נוזלים
שאלה מספר 24341 - דיפוזיה והמסה של נוזלים
שלום רב, ידוע ששני נוזלים יכולים לעבור תהליך של דיפוזיה זה בזה הנובע מהתנועה העצמית של חלקיקי החומר. אך האם תהליך הדיפוזיה תלוי ביכולת של הנוזלים ליצור בינהם קשרים? כלומר מה התלות של תהליך הדיפוזיה ביכולת ההמסה של הנוזלים זה בזה? האם תלות זו קיימת גם במקרה של חומרים במצב צבירה גז? תודה רבה
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

 

דיפוזיה של שני נוזלים תהיה מהירה יותר אם בין שני הנוזלים קימות אינטראקציות.
חשוב לזכור שתמיד קיימים כוחות לונדון / פיזור (DISPERSION).

עם שני נוזלים לא נמסים אחד בשני ואין ביניהם אינטראקציות גדולות, שיווי משקל יושג במהירות לאחר דיפוזיה של כמה מולקולות בין הנוזלים ולכן  תתפתח ההפרדה (למשל כמו שרואים בשמן ומים).

בפאזה הגזית באופן עקרוני, מתקיימות אותן האינטראקציות.

 

פרופ' מוריס אייזן
כימיה
הטכניון

24314
01/12/2022
האפס המחולט והקצה השני של הסקאלה
שאלה מספר 24314 - האפס המחולט והקצה השני של הסקאלה

שלום רב
שמי עמרי לשם מרחובות ואני עולה לכתה יו"ד. במהלך לימודי בחטיבה למדתי על המושג שנקרא "האפס המוחלט"- הטמפרטורה הנמוכה ביותר שמבחינה פיזיקאלית טהורה חומר יכול להגיע אליה (כאשר הפרקטיקה והיישום לא משנים כרגע). "האפס המחולט" קורה כאשר חלקיקי החומר מפסיקים לנוע ומגיעים למהירות אפס ולכן זוהי הטמפרטורה הנמוכה ביותר. אני יודע שטמפרטורה של חומר מושפעת ממהירות התנועה של החלקיקים שלו, שכלל שחומר חם יותר החלקיקים שלנו נעים מהר יותר ולהפך. בגלל שחלקיקי החומר עוצרים מלכת והם נעים במהירות אפס (ואין מהירות שלילית) זוהי הטמפרטורה הנמוכה ביותר שחומר יכול להגיע אליה. למרב ידיעתי חלקיק הוא גוף, יש לו מסה ויש לו נפח (אפילו אם הם קטנים מאוד) ולכן הוא גוף (תקנו אותי אם אני טועה.( 
בנוסף, ידוע לי על כלל פיזיקאלי שאומר שגוף לא יכול לנוע במהירות האור או מהר ממנה.
מכאן עולה השאלה הבאה: האם יש מהירות מקסימאלית שחלקיקים יכולים לנוע בה? אם כן, בהנחה ויש צבר חלקיקים שנעים במהירות הזאת האם הטמפרטורה שלו היא הטמפרטורה המקסימאלית מבחינה תיאורטית שחומר יכול להגיע אליה? והאם זאת הטמפרטורה המקסי מלית שיכולה להיות, כמה מעלות צלזיוס/קלווין היא בערך?
 אשמח לתשובה, גם אם היא מסובכת. אשתדל להבין.
בתודה מראש- עמרי לשם.

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24315
01/12/2022
בעיית תרמודינמיקה
שאלה מספר 24315 - בעיית תרמודינמיקה

נתון מיכל בנפח 44.8 ליטר מחולק באמצעות מחיצה במרכזו. בחלק אחד של המיכל 1 מול גז אידאלי מסוג נאון ובחלק השני של המיכל 1 מול של גז אידאלי קסנון שני הגזים בתנאי STP

1. מה הלחץ של כל גז במיכל בו הוא נתון ?

2. מה הנפח של כל גז במיכל?

3. לאחר מכן מסירים את המחיצה ונותנים לגזים להתערבב. מה יהיה הלחץ והנפח של כל גז לאחר הסרת המחיצה במיכל?

4. מה השינוי באנטרופיה של הגזים עקב הסרת המחיצה?

5. חוזרים על השאלה כאשר בחלק אחד של המיכל יש גז נאון וגם בחלק השני יש גז נאון לאחר הסרת המחיצה חלקי הגז    מתערבבים מה יהיה השינוי באנטרופיה?

6. מה הנוסחה שמשמשת כאן לחישוב השינוי באנטרופיה?

7. מה הפשר הפיסקלי של השינוי באנטרופיה עבור שני גזים  שונים ועבור גז מסוג אחד?

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום רב ,
 

לשאלה 1

הלחץ בכל חלק הוא אטמוספרה אחת   כל חלק מכיל מול אחד בתנאים סטנדרטיים

לשאלה 2

אם המחיצה מחלקת את הנפח לחלקים שוים  הרי כל חלק הוא 22.4 ליטר

לשאלה 3

הלחץ הכללי לא ישתנה  כל גז יתפוס כעת נפח כפול

לשאלה 4 אני מעתיק קטע מהרשת  שנמצא בכל ספר תרמודינמיקה    

Mixing of ideal materials at constant temperature and pressure

In ideal materials, intermolecular forces are the same between every pair of molecular kinds, so that a molecule "feels" no difference between itself and its molecular neighbours. This is the reference case for examining corresponding mixings of non-ideal materials.

For example, two ideal gases, at the same temperature and pressure, are initially separated by a dividing partition.

Upon removal of the dividing partition, they expand into a final common volume (the sum of the two initial volumes), and the entropy of mixing ∆Smix is given by

 

∆Smix=-nR(x1lnx1+ x2lnx2)

.

where R is the gas constantn  the total number of moles and xi the mole fraction of component i, which initially occupies volume Vi=XiV. After the removal of the partition, the ni=nxi  moles of component i  may explore the combined volume V, which causes an entropy increase equal to : nxiRln(V/Vi )= -nxiRlnxi  for each component gas.

In this case, the increase in entropy is due entirely to the irreversible processes of expansion of the two gases, and involves no heat or work flow between the system and its surroundings

במקרה שלנו זה יוצא:    

-2R 2(1/2ln1/2)=-2Rln1/2=2Rln2

לשאלה5  

 אין שנוי באנטרופיה כי יש אותו גז בשני המיכלים

ההבדל בין שני המקרים הוא שבמקרה האחד יש שוני בין המולקולות בשני הצדדים כך שנתן להבחין בין המצב שלפני למצב שאחרי

לעומת זאת במקרה השני המצב שלפני זהה למצב שאחרי כך שאין שנוי באנטרופיה או בכל גודל אחר

בהקשר לכך כדאי לקרוא באתר הרשום את מה שקרוי הפרדוקס של גיבס

בברכה
 

פרופ' קדמה בראלי
מדעים מדוייקים ביה"ס לכימיה
אוניברסיטת תל אביב

24295
01/12/2022
כיוון הספין
שאלה מספר 24295 - כיוון הספין

לאטום הליום שני אלקטרונים בעלי ספין הפוך האם הכוונה שהם סובבים בכיוונים הפוכים, האם לשני האלקטרונים יש אותו מומנט התמד סיבובי ביחס לגרעין האטום. כיצד כיוון סיבוב האלקטרונים ישפיע על קווי הספקטרום של אטום הליום

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

יש להבדיל בין הספין, אותו אפשר לראות (בקירוב) כתנועת אלקטרון סביב צירו כמו סביבון, ובין סיבוב האלקטרון מסביב לגרעין. הספין דומה לסיבוב כדור הארץ סביב צירו, ותנועת האלקטרון מסביב לגרעין מקבילה לסיבוב הארץ מסביב לשמש. כיוון הספין אינו משפיע על האנרגיה של המערכת.

 

פרופ' עוזי קלדור
כימיה
אוניברסיטת תל אביב

24283
01/12/2022
הקשר בין טמפרטורה ואינפרא אדום
שאלה מספר 24283 - הקשר בין טמפרטורה ואינפרא אדום

שלום וברכה ,

ברצוני לדעת את הקשר/ההבדל בין טמפרטורה המאופיינת ע"י תנועת מעתק-טרנסלציה ובין הגדרת תנועת כיפוף ומתיחת מולקולה המאופיין בתחום אינפרא אדום (רחוק) ? כלומר האם טמפרטורה היא תנועת מעתק או תנועת הקשר במולקולה או השילוב (מהו השילוב)

תודה מראש,

גלעד

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

טמפרטורה מתייחסת לכל כל דרגות החופש של מערכת בשיווי משקל. עבור גז, נוזל או מוצק מולקולרים בשיווי משקל  T הוא זהה עבור כל דרגות חופש: טרנסלציות, רוטציות וויברציות.
T הוא מדד לאנרגיה הקינטית של המולקולות בכל אחת מדרגות החופש. שים לב שיש אנרגיה קינטית גם בתנועות ויברציוניות ורוטציוניות.

 

פרופ' בני גרבר
המכון לכימיה
האוניברסיטה העברית

24229
01/12/2022
תגובת לומינציה
שאלה מספר 24229 - תגובת לומינציה

מדוע בתגובת לומינציה בין מי חמצן ולומינול יש פליטה של אור? מה ההסבר הכימי ?
תודה רבה.

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

 

באופן כללי, בריאקציות כימיות שבהן נוצרים אטומים מעוררים או מוליקולות  מעוררות, סלוק אנרגית הערור מכל אטום או מוליקולה נעשה בדרך כלל באמצעות פליטת פוטון, דהיינו קרינה אלקטרומגנטית. נצנוצי אור הנם הוכחה לפליטת קרינות בעלות אורכי גל בתחום הנראה.      

פרופ' יהודה אייל
המחלקה לכימיה
הטכניון

24236
01/12/2022
גודל טיפת מים וטיפת כספית
שאלה מספר 24236 - גודל טיפת מים וטיפת כספית

שלום רב,

רציתי לשאול האם טיפת כספית גדולה מטיפת מים עקב מתח הפנים הגבוה של הכספית, או שעקב צפיפותה הגבוהה מאד של הכספית ביחס למים טיפת הכספית היא קטנה יותר.

בברכה, שולמית

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24220
01/12/2022
השפעת חומרים שונים במים על קצב התאדות המים
שאלה מספר 24220 - השפעת חומרים שונים במים על קצב התאדות המים

אנו תלמידות ואנו עושות עבודת סיכום במדעים. אנחנו צריכות לבדוק מה ההשפעה של סוכר, מלח, שמן, חומץ וסבון על קצב התאדות המים. נשמח לקבל הסבר על ההשפעות השונות של המומסים וממה ההבדל נובע.

תודה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24185
01/12/2022
צבע וחום
שאלה מספר 24185 - צבע וחום
מה ההשפעה של צבע על טמפרטורה? וכיצד מומרת אנרגיית האור לאנרגיית חום?
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

 

מה ההשפעה של צבע על טמפרטורה?

אין קשר ישיר. אם חומר חשוף לשמש או מקור קרינה אחר, הטמפרטורה שלו יכולה לעלות עקב בליעת הקרינה. הצבע משנה את מידת הבליעה; למשל צבע כהה (שחור,למשל) בדרך כלל מגדיל את בליעת הקרינה ולכן יגרום לחימום החומר יותר מאשר חומר בהיר (למשל לבן).

 

 כיצד מומרת אנרגיית האור לאנרגיית חום?

חומר חם הוא חומר שבו תנועת המולקולות המרכיבות אותו היא מהירה. כך למשל בטמפרטורה של האפס המוחלט אין כל תנועה.

האור הוא בעל אופי דואלי - גם חלקיק (פוטון) וגם גל. כל פוטון נושא אתו אנרגיה הנתונה על ידי המכפלה של תדירותו (ביחידות של 1 חלקי זמן) בקבוע של פלנק (שיחידותיו זמן מוכפל באנרגיה, למשל ארג-שניה). למכפלה יחידות של אנרגיה (למשל ארג). האנרגיה הכוללת הנבלעת בחומר שווה למספר הפוטונים מוכפל באנרגיה של כל אחד. מקור אור עוצמתי הוא מקור הפולט הרבה פוטונים ביחידת זמן.                                                              האנרגיה של האור גורמת למולקולה לעבור למצב אנרגטי גבוה יותר, דבר המתבטא במהירות תנועה גדולה יותר  של האלקטרונים והגרעינים של האטומים שבה. המולקולות נמצאות בתנועה מתמדת, מתנגשות זו בזו ובדופנות המיכל בו הן נמצאות וגורמות להעברת עודף האנרגיה אליהם. על ידי כך מחממות (מגדילות את מהירות התנועה) את כל החלקיקים, כולל הכלי והדבר מתבטא בעליית הטמפרטורה.                                                                                                           

פרופ' יהודה האז
מחלקה לכימיה פיסיקלית
האוניברסיטה העברית

24135
01/12/2022
מהי צורת האטום?
שאלה מספר 24135 - מהי צורת האטום?

שלום רב,

מכיוון שרוב הצורות בטבע בנויות בצורת עיגול או כדור, חשבתי שגם האטום הוא בצורה של כדור.

האם השערתי נכונה?

תודה מראש.

 

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום,

צורת האטום נקבעת על פי מסלולי האלקטרונים, הנקראים אורביטלים:

ישנן 4 קבוצות של אורביטלים s,p,d,f. לאורביטלים יש סימטריה.

רק לאורביטלי s יש סימטריה כדורית לאחרים יש סימטריה מורכבת הרבה יותר.

המסקנה היא שרק לאטומים קלים כגון מימן והליום יש סימטריה כדורית ממש

לרב האטומים יש סימטריה מורכבת יותר, היקפית, קרובה אכן לסימטריה כדורית

ניתן ללמוד בקלות מכל ספר אלמנטרי בכימיה כללית ופיסיקאלית.

בברכה

דורון

 

פרופ' דורון אורבך
כימיה
אוניברסיטת בר-אילן

24112
01/12/2022
מה תפקיד המלח במים בחמצון ברזל
שאלה מספר 24112 - מה תפקיד המלח במים בחמצון ברזל

שלום רב,

מה תפקיד המלח במים בחמצון ברזל ומהי הנוסחה הכימית וההסבר לתופעה?

תודה מראש.

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24104
01/12/2022
גז ראדון
שאלה מספר 24104 - גז ראדון

שלום רב,

שאלתי קשורה לשני מקומות: ממ"ד בבית על קרקע וקניונים.

במקרה ויש ראדון בממ"ד כתוצאה מחוסר איוורור והממ"ד ליד המטבח, האם הגז נכנס לאוכל או לתרופות שעומדות על השולחן?

אם הקניון בנוי על גבי חנייה תת קרקעית ולא כל האזור מאוורר כמו מעל הכניסה לחניון האם הגז נמצא בקומה הראשונה מעל?

תודה רבה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום,

להלן תשובתי:

כמות הרדון משתנה באופן קיצוני בהתאם לסלעים עליהם בנוי המבנה, משטר הרוחות, האיוורור וכדומה. מדובר בהרבה גורמים ולכן אין אפשרות לענות תשובה כללית ועקרונית, ומי שרוצה יכול לפנות לאחת מחברות רבות שנותנות שירותי מדידה

(למשל http://amn-radiation.ppc-simple.co.il/)

באשר לזיהום ברדון של מזון או תרופות חשופות: אמנם מעט מאד יכול להספג, אך כיוון שהרדון הוא גז אציל, הכמויות הנספחות זניחות. הסכנה העיקרית היא בחשיפה ממושכת לסביבת רדון וכאמור, רק מדידה מוסמכת יכולה לתת מענה.

דוד אבניר

 

פרופ' דוד אבניר
כימיה
האוניברסיטה העברית

24063
01/12/2022
שאלה המשך לשאלה 7223 הנושא קרור וחימום
שאלה מספר 24063 - שאלה המשך לשאלה 7223 הנושא קרור וחימום

שלום רב,

לאור התשובה לשאלה 7223 , ששתי כוסות מים המונחות באותו מקום,  אחת קרה מטמפ האויר ואחת חמה מהאויר באותו יחס, יגיעו בזמן זהה לאותה טמפ , שאלתי  היא-

מדוע קל יותר לחמם חומרים מאשר לקרר אותם. חימום כוס מים (מטמפ החדר) ב- 10 מעלות  לוקח שניות או דקות אחדות ( תלוי באמצעי החימום) , קרור כוס מים (בטמפ החדר) ב-10 מעלות פחות, לוקח שעות.

גם חימום מים עד לרתיחה -100 מעלות , לוקחת פחות זמן מקרורם לנקודת הקיפאון, אף כי מי ברז הם רק בטמפ החדר, נניח 25 מעלות.  האם הבעיה נובעת מכך שהטמפ במקרר הביתי  וגם בתא ההקפאה, אינה כה נמוכה ואם המקרר היה קר יותר, מהירות הקרור היתה גבוהה כמו מהירות החימום?  האם ניתן  (עקרונית) לייצר מקרר מהיר שיקפיא מים במהירות שמכשיר המיקרוגל מרתיח אותם?

תודה על העזרה,

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום רב

יותר קל לחמם מאשר לקרר זו טענת השואל.

קצב הקרור או החמום נקבע לא רק ע"י הטמפרטורה אלא גם ע"י קצב כניסת (יציאת) החום אל הכוס (או מהכוס).

בדרך כלל אנו מחממים על מבער גז או חשמל ומכניסים כמות גדולה של חום בכל רגע ולכן הטמפרטורה עולה מהר.

כאשר שמים את הכוס במקרר  - המקרר "שואב" חום החוצה בקצב הרבה יותר קטן ולכן הטמפרטורה יורדת יותר לאט.

במתקנים רגילים (גז ומקרר רגיל) החום מגיע מידית אל הכלי הקטן המתחמם והמקרר חייב לדאוג לכל הנפח הגדול שלו. אם היינו מפעילים את המקרר אך ורק לנפח הקטן של הכוס יש לי הרגשה שהכוס היתה מתקררת מהר.

לקבלת הערכות מספריות צריך לדעת את הספק המקרר ואת הספק הגז.

בברכה

קדמה בר-אלי

 

פרופ' קדמה בראלי
מדעים מדוייקים ביה"ס לכימיה
אוניברסיטת תל אביב

24032
01/12/2022
האם זו גם תגובת חומצה בסיס?
שאלה מספר 24032 - האם זו גם תגובת חומצה בסיס?

שלום רב,

להלן התגובה:

2H3O+(aq)  + S2O32-(aq)  => 3H2O(l) + SO2(g)  + 1/8S8(s)

 

מתוארת תגובת חימצון חיזור כי יש שינוי במספר החימצון של הגופרית והיא גם מוסרת וגם מקבלת אלקטרונים - תגובת חימצון חיזור עצמי.

אך האם זו גם תגובת חומצה בסיס? האם יש פה מעבר פרוטון? האם יוני התיוסולפט משמשים כבסיס? 

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24041
01/12/2022
תגובה עם לומינול וקיצור זמן ההארה
שאלה מספר 24041 - תגובה עם לומינול וקיצור זמן ההארה

שלום רב,

מדוע ריכוז גבוה של מי חמצן בתגובה עם לומינול  מקצר את זמן ההארה?

בחקירת תגובת הפלורסנציה של לומינול עם מי חמצן בנוכחות יוני נחושת (כזרז) בסביבה בסיסית. הריכוז האופטימלי ע"פ הספרות הוא 0.05% . כאשר הגבנו את לומינול עם ריכוזים גבוהים יותר התקצר זמן ההארה ומעל 1% גם העוצמה פחתה.

מה הגורמים לירידה זו? האם מי החמצן קולטים את האנרגיה ויוצרים תגובה אחרת/ נוספת? האם הערעור מתרחש לרמות אנרגיה גבוהות יותר ואז משתחררת קרינה קצרה מהתחום הנראה?

בתודה ענת פלדנקרייז

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
24027
01/12/2022
תגובות כימיות היוצרות קור
שאלה מספר 24027 - תגובות כימיות היוצרות קור

שלום,

1. האם אפשר בעזרת ערבוב של אשלגן חנקתי ומים או ערבוב של אמון כלורי ומים לכבות שריפות?

2. האם ניתן לכבות שריפה ע"י שימוש ב- 2 חומרים כימיים, בין אם זה לשאיבת החמצן ממוקד השריפה או יצירת תגובה כימית שגורמת לקור? במידה וכן אשמח לדעת מה הם החומרים.

 

תודה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

היי

1) המרכיב העיקרי שיפסיק את האש יהיה המים, שכן הוא ימנע במידה נרחבת שריפה של תרכובות אחרות. השימוש בחומרים כדי לקבל טמפרטורות מים מקפיאות, עשויים להניב תוצאות מתונות בלבד (נושא חשוב יותר יהיה, שאם ישתמשו בתרכובות אלו והמים יתאדו - לאחר מכן התרכובות הללו יתחילו להתפרק וליצור חומרי נפץ חזקים, נפיצים ורעילים!!).

2) לגבי כיבוי אש על ידי כליאת חמצן, התהליך אכן אפשרי וכל תרכובת שמגיבה עם חמצן תעשה את הפעולה. אין צורך להוציא את כל החמצן מלכתחילה, שכן להקטין את רמת החמצן ל -12% (מ ~ 20% הקיים באוויר) תעשה את העבודה.

דרישת שלום

מוריס

 

פרופ' מוריס אייזן
כימיה
הטכניון

23861
01/12/2022
מעבר בין מצבי צבירה
שאלה מספר 23861 - מעבר בין מצבי צבירה

האם במעבר בין מצבי צבירה כאשר הטמפרטורה נשארת קבועה,  אנרגית התנועה הממוצעת של החלקיקים משתנה ?

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום רות,

 התשובה קצת מורכבת. זאת משום שהקשר, שעליו מדברים לעתים קרובות, בין הטמפרטורה של חומר לבין אנרגית התנועה הממוצעת של החלקיקים המרכיבים אותו, אינו קשר חד-משמעי.

 אנרגית התנועה הממוצעת של חלקיקים בחומר תלויה בדרך כלל רק בטמפרטורה ובמספר דרגות החופש שלהם -- כלומר, מספר הכיוונים והדרכים שבהם הם יכולים לנוע ולהסתובב. (במפתיע, אין היא תלויה בכמה קל או קשה להם לנוע ולהסתובב אלא רק *באפשרותם* לנוע ולהסתובב באופנים שונים.) לכן, כאשר חומר משנה את מצב הצבירה שלו מגז לנוזל, לדוגמא, למרות שאופי תנועתם של החלקיקים עובר שינוי ניכר, אנרגית התנועה הממוצעת שלהם נותרת בדרך כלל ללא שינוי. זאת, כל עוד אין שינוי בטמפרטורה ובמספר כיווני התנועה והסיבוב של כל חלקיק. 

כשחומר עובר למצב מוצק, החלקיקים עדיין יכולים לנוע מעט (להתנודד) בשלושה כיוונים, אולם דרגות חופש אחרות שלהן (דוגמת סיבובים) עשויות להיעלם. במקרה כזה אנרגית התנועה הממוצעת שלהם תרד.

 מדוע "בדרך כלל"? כאמור, אנרגית התנועה הממוצעת והטמפרטורה אינם שקולים זה לזה אלא הם שני גדלים עצמאיים. למשל, כל מה שכתוב למעלה תקף לחומרים שהתנהגותם מתוארת היטב על ידי החוקים הקלאסיים, ותופעות קוונטיות בהם הן זניחות. דוגמא הפוכה ונפוצה היא אלקטרונים במתכת. לאלה יש אנרגית תנועה ממוצעת גבוהה מאוד (כאילו היו בטמפרטורה של אלפי מעלות!), שאין לה כל קשר לטמפרטורה. תמשיך להיות להם אנרגית תנועה גבוהה גם אם נקרר את המתכת סמוך לטמפרטורת האפס המוחלט.

 כל טוב,

חיים



פרופ' חיים דימנט
בית הספר לכימיה
אוניברסיטת תל אביב

23594
01/12/2022
חומרים
שאלה מספר 23594 - חומרים
שלום רב.

1. רציתי בבקשה לדעת מדוע "מתכות המעבר" נקראות "מתכות המעבר"? מה בדיוק עובר?

2. יודע אני כי ליהלום מוליכות חום גבוהה. מה מאפשר (מבחינת החלקיקים שבתוך אטוומי החומר) את הולכת החום בחומר זה?

3. במידה ואניח פיסת עץ קטנה בתוך כלי מלא מים היא תצוף.
אני יודע כי הדבר מתרחש בשל צפיפותה הקטנה מצפיפות התווך בה היא נמצאת, אך מה בדיוק גורם לפיסת העץ להתרומם מעלה ולצוף?

תודה!!

ישראל
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום ישראל,


להלן תשובותי,



1. מתכות מעבר נקראות גם
d block elements כי בהן מתמלאים האלקטרונים בתת רמה d (הסבר על תת רמה: בכל רמת אנרגיה של האטום יש תת רמות במספר זהה למספר הרמה,למשל ברמה שלישית יש 3 תת רמות בשם s,p,d). מתכות מעבר הן כולן מתכות, אבל בתכונותיהן הן מהוות מעבר מהמתכות המובהקות בשני הטורים הראשונים של המערכה המחזורית לעבר היסודות שאינם מתכתיים בטורים: 3-8.


2. בניגוד למתכת, שבה הולכת הזרם וגם החום נעשית על ידי האלקטרונים הניידים, ביהלום הולכת החום נעשית על ידי תנודות הסריג. היהלום לא מוליך חשמל כי האלקטרונים שלו

"תפוסים" בקשרים הקוולנטיים.


3. מה שגורם לחומר שקל ממים לצוף בהם הוא כוח העילוי. כח העילוי פועל באופן נגדי לכוח הכובד. כוח העילוי שווה לנפח הנוזל הנידחה מהגוף כפול צפיפות הנוזל. לכן, אם צפיפות הנוזל גבוהה מצפיפות החומר ממנו עשוי הגוף אזי כח העילוי מאפשר ציפה של הגוף. במקרה הפוך הגוף כמובן שוקע כי כח הכובד מתגבר על כח העילוי.



כל טוב

רחל צימרוט




ד"ר רחל צימרוט

הוראת הכימיה
האוניברסיטה העברית

23600
01/12/2022
מה הקשר בין בועות הסבון לכימיה?
שאלה מספר 23600 - מה הקשר בין בועות הסבון לכימיה?

חפשתי הרבה על הנושא הזה ולא יכלתי למצוא הסבר מדעי באופן ישיר שיכולה לתבסס עלוי כרקע מדעי להסביר את הקשר בין תופעת בועות הסבון לכימיה
בבקשה אם תוכלי להמליץ אתר מסוים או חומר להנושא הזה יהיה מצוין
תודה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום,

להלן תשובה לשאלתך בנושא: בועות סבון

http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3967
 

בברכה,
 

בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל

23602
01/12/2022
כוחות דחייה גרעיניים
שאלה מספר 23602 - כוחות דחייה גרעיניים
שלום רב.

רציתי בבקשה לדעת - האם קיימים/מוכרים כוחות דחייה גרעיניים בגרעין האטום?

תודה,

ישראל
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

שלום,

מצ"ב קישור למס' תשובות המופיעות באתר בנושא כוח משיכה-דחייה בגרעין: http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=2713
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3443
 

בברכה,

בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל

23539
01/12/2022
הטעיה בבקבוק
שאלה מספר 23539 - הטעיה בבקבוק

לצוות "בשער" שלום,

נתקלתי בתופעה די מוזרה, הקשורה לבקבוק קולה. בד"כ בשבת, אנחנו שותים קולה בבקבוק זכוכית שהושם במקפיא. כאשר מוציאים את הקולה מהמקפיא היא עדיין נוזלית, אך כשפותחים את הפקק, הקולה הופכת לקרח, לאט לאט. כאשר שאלתי את המורה שלי על התופעה, היא לא ידעה מה לומר לי, והפנתה אותי אליכם. ברצוני לדעת כיצד קרה שקולה נוזלית שהוצאה מהמקפיא בעודה נוזלית הופכת לקרח כאשר פותחים אותה? האם זה קשור לחמצן? ואם כן איך ולמה?

צרפתי לכם קישור לסרטון ביוטיוב שהסרטתי. בסרטון הראיתי את הקולה הנוזלית שהפכה לקרח לאחר הפתיחה.

http://www.youtube.com/watch?v=rrgdjrbYSq4&feature=plcp

מחכה לתשובה, ותודה מראש,

שני

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

לפני ההסבר – מסוכן לשים בקבוק זכוכית במקפיא, כאשר מים עם מומסים (הקולה) קופאים הנפח שלהם גדל. במקרה כזה בקבוק הזכוכית יכול להתנפץ ובמידה והקולה תקפא כאשר את מוציאה את הבקבוק מהמקפיא ולפני שפתחת את הפקק הבקבוק יכול להתנפץ ביד שלך. קירור במקרר הוא בטוח הרבה יותר.

הסבר ראשון- בקולה יש גז פחמן דו חמצני מומס בלחץ. הגז מוריד את נקודת הקיפאון של הנוזל (הקולה) כלומר הקולה קופאת בטמפרטורה נמוכה יותר מזו של מים. כאשר פותחים את בקבוק הקולה, חלק מהפחמן הדו חמצני משתחרר מהקולה (ריכוז הפחמן הדו חמצני בתמיסה הקרויה קולה יורד) ולכן נקודת הקיפאון עולה (הטמפרטורה בה נוזל הופך למוצק) ולכן הקולה נמצאת בטמפרטורה מספיקה לקפיאה. יש מידת מה של אמת בהסבר זה אבל הוא לא מדויק.

ניתן לקחת בקבוק קולה סגור שהיה במקפיא (באותם תנאים כמו הבקבוק שנפתח וקפא) לנער אותו קצת עד שנוצרות בועות ובמקרים רבים גם בקבוק זה יקפא אף על פי שריכוז הפחמן הדו חמצני בתמיסה לא ירד משמעותית.

הסבר נוסף ומדויק יותר הוא שהקולה שיצאה מהמקפיא נמצאת בקירור יתר. בכדי שנוזל יהפוך למוצק צריך להיות איזה שהוא "גרעין גיבוש" (מוקד ליצירת הסריג המוצק) ליצירת המוצק, קירור יתר או קירור על (Supercooling) הוא מצב בו לא קיימים גרעיני גיבוש והחומר נשאר נוזל מתחת לנקודת הקיפאון. חומר כזה ברגע שייווצר גרעין גיבוש יהפוך מיד למוצק. הקולה שיוצאת מהמקפיא נמצאת בקירור יתר כאשר פותחים את הקולה או אפילו מנערים אותה נוצר גרעין גיבוש לקולה וכך היא קופאת באופן מידי כיוון שהיא נמצאת בטמפרטורה מתחת לטמפרטורת הקיפאון שלה.

הרחבה

מצב כזה יכול להיווצר גם בחימום יתר (מעבר מנוזל לגז) וגם במעבר מתמיסה לגביש (סופר סטורציה).

(כאשר מקררים בצורה איטית מאד נוזל נקי ללא זיהומים, ניתן לעתים
לצפות בתופעה שהנוזל איננו מתגבש בטמפרטורת הקיפאון שלו וניתן לקררו מעבר לנקודה, לפני שחל גיבוש. תופעה זו נקראת קירור-יתר. ידוע שניתן לקרר מים נקיים מאד עד ל- מינוס 40°
C
לפני שחל גיבוש .מתחת לטמפרטורת הקיפאון, הפזה היציבה של החומר היא הפזה המוצקה, והמערכת יורדת באנרגיה במעבר לפזה זו. ניתן היה לצפות שהמערכת תעבור באופן ספונטני אל הפזה היציבה יותר. מדוע, אם כן, מתרחשת תופעת קירור היתר?
התשובה לשאלה זו נעוצה במנגנון היווצרותן של פזות מעובות. הפזה החדשה מתעבה סביב "גרעין גיבוש"(nucleus) שהוא צבר של כמה מולקולות אשר סביבו הולכות ומתעבות עוד ועוד מולקולות, עד לקבלת גבישון בגודל מיקרוסקופי.) ללא "גרעין גיבוש" לא יתקבל מוצק.

ד"ר תמר אליאש - אלפנדרי
הפקולטה לכימיה
מכון ויצמן למדע

23343
01/12/2022
המסת אלקטרוליט במים.
שאלה מספר 23343 - המסת אלקטרוליט במים.

שלום רב!

הבנתי שכאשר ממיסים אלקטרוליט במים,יש "התרחקות" בין אטומי האלקטרוליט- מה שמאפשר משיכה של היונים לקטבים השונים כאשר יוזרם זרם חשמלי בתמיסה. שאלתי היא: האם ההרחקה בין האטומים לא מחזירה אותם למצבם ותכונותיהם כיסוד? וביתר פירוט :האם המסת מלח במים כבר גורמת לרעילות מסוימת של המים בשל הימצאות יונים נפרדים של נתרן וכלור? תודה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022

אלקטרוליט הוא חומר המורכב מיונים והתמוססותו במים גורמת לפירוקו ליונים ולא לאטומים!

לכן ההתמוססות אינה מחזירה את מרכיבי האלקטרוליט ליסודותיהם. באופן ספציפי, התמוססות נתרן כלורי במים מביאה ליצירתם של יוני כלוריד ויוני נתרן שאינם רעילים אלא אם ריכוזם מאד גבוה.


בברכה, דני

פרופ' דניאל מנדלר
המחלקה לכימיה אורגנית ואנליטית
האוניברסיטה העברית

23132
01/12/2022
צבעי LED
שאלה מספר 23132 - צבעי LED

ראיתי בהדגמה LED SHOWER .


ע"י הזרמת מים בטמפ. של 0C 25 הצבע הוא ירוק.


ע"י הזרמת מים בטמפ.של 0C 35 – 25 הצבע הוא כחול.


ע"י הזרמת מים בטמפ.של 0C 45 – 36 הצבע הוא אדום.



כמו כן כתוב על האריזה ש - 1.המתקן איננו פועל על בטריות.


2. שינוי הצבע של ה LED איננו נגרם


מטמפ.המים.



שאלותי – האם שינוי הצבע נגרם כתוצאה מהשוני בלחץ המים?


אם לא – מה גורם לשוני בצבע המים?


מדוע בטמפ.הנמוכה ביותר הצבע הוא ירוק? אני הייתי חושבת שהצבע


בטמפ.הנמוכה ביותר הוא כחול.


תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
22833
01/12/2022
שינוי בחומצה בורית המשמשת צורפים
שאלה מספר 22833 - שינוי בחומצה בורית המשמשת צורפים

במסגרת עבודות צורפות משתמשים,

בחומצה בורית לטבילת זהב לפני הלחמה.
לפני יום השארנו כלי פתוח עם הנוזל,
והופתענו לגלות שבמקום נוזל קיבלנו גבישים שתפחו ויצאו מהכלי,
נראה כמו צמר גפן.
תוכל לתת לנו הסבר לזה, מה קרה כאן,
האם החומר מסוכן/רעיל,מה החומר עושה?
איזה שימושים יש לחומצה בורית"

תודה גלעד פילוסוף




תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2022
0
25955
09/11/2019
תכונות מצבי צבירה
שאלה מספר 25955 - תכונות מצבי צבירה
שלום, במצב צבירה מוצק חלקיקי החומר מסודרים, קרובים זל"ז ורוטטים. כוחות המשיכה בין החלקיקים חזקים, ולכן הייתי מצפה שבמקרה בו גוף מוצק נשבר, הצמדה ביניהם (נניח בריק) תגרום לחידוש כוחות המשיכה ולחיבור השברים. מדוע זה לא קורה? האם הסיבה שבנוזל הטיפות נצמדות, הודות לתנועה הסיבובית של החלקיקים? תודה:)
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 09/11/2019

בכל גביש, גם הנקי ביותר תמיד יש גורמים שהורסים את הסדר המושלם: אזורים שונים של סידור גבישי, נקעים, חוסרים של אטומים בנקודות סריג מסויימות, תוספים של אטומים שלא בנקודות סריג, זיהומים של אטומים מסוגים שונים, ועוד. שינויים אלו יוצרים מאמצים אלסטיים מקומיים שמשתחררים  כאשר הגביש נשבר.  כלומר השבירה, גם אם תעשה באופן העדין ביותר,  מלווה בשינויים פלסטיים רבים באזור השפות החדשות שנוצרו. בנוסף, גם בתנאי ווקום הטובים ביותר שאפשר לייצר, תמיד יש אטומים שיספחו לשפות.  כך שבאופן מעשי, גם אם קשה לראות זאת בעין שתי השפות שנוצרו כתוצאה מהשבר רחוקות מלהיות זהות וכשמנסים להצמיד אותן זו לזו, יהיו מעט נקודות מגע  שישלטו בכוחות שפועלים בין שברים בדומה לשתי שפות של גופים השונים זה מזה.

השאלה השנייה לא לגמרי ברורה לי: אבל הסיבה ששתי טיפות נוזל נמצדות זו לזו היא מתח הפנים, כלומר האנרגיה הדרושה ליצור יחידת שטח של הנוזל עם הגז שמסביב.  המקור לאנרגיה זו הוא שהקשרים האנרגטיים של מולקולות הנוזל שעל שפת הטיפה עם מולקולות הגז שמחוץ לטיפה חלשים יותר מהקשרים עם מולקולות הנוזל שבתוך הטיפה. שטח הפנים של שטי טיפות  גדול מזה של טיפה אחת ולכן מבחינה אנרגטית  עדיף לאחד טיפות קטנות לטיפה גדולה.    

 

 

פרופ' עודד אגם
פיסיקה
האוניברסיטה העברית
24807
01/12/2016
אפקט ליידנפרוסט
שאלה מספר 24807 - אפקט ליידנפרוסט
שלום לקראת חקר בכיתה ט יש קבוצת תלמידים המתעניינת בביצוע ניסוי הקשור לאפקט ליידנפרוסט. שאלת החקר שלהם היא "כיצד טמפרטורת המשטח תשפיע על התאדות המים? האם ניתן לבצע ניסוי זה כך שיקבלו את האפקט כפי שנראה בסרטונים ביוטיוב? מהי בעצם הבקרה? בברכה דורית
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/12/2016

שלום רב,
פרופ' שמואל שפרן ממכון ויצמן למדע שלח את תשובתו של Dr  Xinpeng Xu , אשר התמחה בנושא כשהיה פוסטדוקטורנט במעבדתו של פרופ' שפרן.

בנוסף מצורף מאמר בנושא

 

I have some suggestions about how to show the Leidenfrost effects to the young students. First, it is very easy to observe the Leidenfrost effects (Actually, I do this every week at home when I cook food.). 

 

Question to the students: We put a water drop on a heated plate. Will the drop always evaporate faster for heater plate? Intuitively, the heater the plate is, the faster the drop will evaporate and hence the shorter the lifetime of drops (of the same size or volume). But this is not always right ! 

 

Physics: Physically, the origin of the phenomenon is the vapor film formed under the drop. The vapor film can not only thermally isolates the drop from the heat pan but also reduce friction between drop and the pan. Therefore, two distinctive properties of Leidenfrost drop are long lifetime and high mobility. The vapor film formed under the drop is, however, very thin, about 100 μm. It is impossible to see by eyes. Actually, it is because of this the phenomena was a long-standing puzzle after Leidenfrost saw it in 1785. 

 

Experimental equipments and materials: a time-meter, a Pan (to be heated up. A heating plate with thermometer will be perfect), a graduated pipette.  

 

Control for the experiments

(1) For water drops, you need to heat the Pan up to 300 degree to see the Leidenfrost phenomena. Heat the pan to the desired temperature fist and then use the graduated pipette to put the drop on the heated pan. 

 

(2) It will be quite impressive if the students can observe the the shape change of the Leidenfrost drop during its evaporation. If you put too large drops (about 5 mm in diameter), the drop will split into smaller drops due to the so-called Rayleigh-Taylor instability of the vapor film under the drop.  If you put a small drop (about 2-3 mm in diameter), the drop will stably evaporate, become smaller and smaller and drop shape changes from puddle shape (due to the gravity) to quasi-spherical, to spherical (when the drop size smaller than 1 mm, difficult to see by eyes). 

 

(3) Another interesting thing is to observe the high motility of Leidenfrost drops. When the plate is heat enough (above the Leidenfrost temperature) it moves around quite fast (because of small friction, a small force can give large velocity). 

 

(4) Finally, a quantitative measure of this Leidenfrost phenomena is to plot the drop lifetime vs. Pan temperature. As shown in the following figure (Fig. 2 from the attached review paper). 

 

For more details, you can read Wikipedia or a recent review about the phenomena. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Leidenfrost_effect

24808
01/10/2016
De-quenching
שאלה מספר 24808 - De-quenching

שלום, מה הכוונה במושג Dequenching?

תודה רבה

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/10/2016


זוהי מילה מוזרה, שהיא במהותה שלילה כפולה. Quenching  משמעותו כיבוי, למשל כיבוי שריפה (בהשאלה גם הרווית צמא). בפיזיקה זה למשל הפחתת פלואורוסצנציה או פליטות אור אחרות. Dequenching יכול להיות ביטול הפחתה כזאת. 

פרופ' עוזי קלדור
כימיה
אוניברסיטת תל אביב

24804
01/07/2016
קשרים כימיים - בועות סבון
שאלה מספר 24804 - קשרים כימיים - בועות סבון
שלום, אנחנו עושים עבודת חקר במדעים על בועות סבון שאלת החקר שלנו היא: מהי השפעת מרכיבים שונים בתערובות מי הסבון על משך חיי הבועה ? לקחנו 3 משתנים בשביל הניסוי: 1.קורונפלור 2.סוכר 3.גלצרין איך שלושת המשתנים האלה קשורים למשך חיי בועת סבון ? ומה הקשר בינהם לבין הגדלת מתח הפנים של הבועה ? תודה רבה, דניאל לוי
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/07/2016


להלן קישור  תשובה לשאלה זהה אשר פורסמה באתר "בשער ברשת"

http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=8713

 

בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל

24589
04/12/2015
נפח טיפת מים לעומת נפח טיפת אתאנול
שאלה מספר 24589 - נפח טיפת מים לעומת נפח טיפת אתאנול
שלום רב, מדוע לטיפת מים נפח גדול מטיפת אתאנול? האם זה נובע רק בגלל כוחות המשיכה החזקים יותר בין מולקולות המים או שגם זוית הקשרים הנוצרים בין המולקולות משפיעה? תודה רבה, שולמית
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 04/12/2015

מצורף בזה קישור לתשובה שהתקבלה ע"י המומחה אליו הופנתה השאלה כפי שהיא מוצגת באתר "בשער" וניתן לצפות בה


http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=8324

 

בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל

24617
05/11/2015
גז מתפשט
שאלה מספר 24617 - גז מתפשט

 למה נוצר שכבת קרח על בלון גז שנפתח לאורך זמן בלחץ גבוהה ? 

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 05/11/2015

כאשר גז מתפשט (עובר לנפח גדול יותר) חלה ירידה בטמפרטורה.

הירידה הזו בטמפרטורה יכולה לגרום לאדי מים שבסביבה (באוויר) להתעבות ואחר כך גם לקפוא.

 

ד"ר רון בלונדר
המחלקה להוראת מדעים
מכון ויצמן למדע

24547
03/08/2015
גודל טיפה - כימיה מהו הקשר בין חוזק הכוחות הבין מולקולריים לבין צפיפות החומר??
שאלה מספר 24547 - גודל טיפה - כימיה מהו הקשר בין חוזק הכוחות הבין מולקולריים לבין צפיפות החומר??

מדוע לטיפת מים יש נפח גדול יותר מאשר טיפת אתאנול? ואיך זה קשור לצפיפות וכוחות מולקולריים?

תודה מראש

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 03/08/2015

1. הצפיפות של החומר בטיפה נובעת מהאינטראקציות של המולקולות בנפח החומר ואינו קשורה לגודל מסוים של טיפה.

2. נקח מספר מולקולות זהה בשתי טיפות ונניח כי הן אינן מתפרקות לטיפות קטנות יותר, רדיוס הטיפה יהיה פרפורציונלי ל - ( N / p ) ^ (1/3) כאשר p היא הצפיפות וN הוא מספר המולקולות. עבור אותו הערך של N, טיפה של חומר עם צפיפות גבוהה יותר תהיה עם רדיוס קטן יותר. אתנול הוא חמור  פחות צפוף מאשר מים ולכן, לאותו המספר של מולקולות תיווצר טיפה גדולה יותר (ארוזה פחות בחוזקה). כמו כן אתנול יצוף על גבי מים.

 

פרופ' שמואל שפרן
הפקולטה לכימיה
מכון ויצמן למדע

24639
06/04/2015
רציפות של קרינת גוף שחור
שאלה מספר 24639 - רציפות של קרינת גוף שחור

הן האנרגיה של אוסילטורים ההרמוניים הטעונים (יונים או מולקולות מקוטבות) שבחומר והן האנרגיה של האטומים מקוונטטת. מדוע אם הספקטרום של גוף שחור הוא ספקטרום רציף? 1. האם הספקטרום הרציף קשור לעובדה שבמוצק החלקיקים מאוד קרובים זה לזה, ובמקום רמות אנרגיה בדידות ישנם פסי אנרגיה (רמות אנרגיה של החומר כולו), שכל אחד מהם מורכב מהמוני תת רמות צפופות? 2. אפשרות אחרת שעלתה בראשי הינה זו שהאוסילטורים ההרומניים מתנודדים בתדירויות שונות (רבות מאוד). בכל תדירות האנרגיה יכולה לקבל ערכים בדידים בלבד (בהתאם לנוסחת פלאנק) אך בגלל "מבול" התדירויות השונות הספקטרום נראה רציף. האם אחד ההסברים הללו (או השניים יחדיו) הוא נכון? אם כן, אז נובע מכך שהספקטרום של גוף שחור אינו באמת ספקטרום בדיד, אמורים להיות בו "חורים", ולו זעירים ביותר. אודה לכם מאוד אם תתייחסו למה שכתבתי - (במה אני טועה), וגם תספקו לי את ההסבר המדויק. אבקש הסבר שיהיה בעיקר ברובד האיכותי. תודה מראש

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 06/04/2015
0
24289
03/01/2015
״נדידת״ הפלפל בקערת מי סבון
שאלה מספר 24289 - ״נדידת״ הפלפל בקערת מי סבון

שלום אני וחברותיי עורכות מחקר על התרחקות הפלפל מהסבון בקערה מלאה במים פושרים.
לוקחים קערה עם מים פושרים מפזרים מעל פלפל שחור ,לוקחים קיסם טבול בסבון ונוגעים במים עם הפלפל התוצאה היא שהפלפל מתרחק מהסבון .
שאלתי היא מדוע הפלפל מתרחק מהקיסם הטבול בסבון , ומה קורה למתח הפנים של המים בקערה ?

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 03/01/2015

שלום רב,

 

הסבון הוא חומר פעיל-שטח - תכונה שמשמעותה היא שהוא מוריד את מתח הפנים של משטח ההפרדה בין המים לאויר. לכן, כאשר מכניסים את הקיסם, נוצר סביבו, זמנית, איזור של מתח פנים נמוך יותר מאשר ביתר משטח ההפרדה. אי-אחידות במתח פנים גורמת לזרימה של הנוזל על פני משטח ההפרדה, מאיזור בעל מתח פנים נמוך לאיזור בעל מתח פנים גבוה. במקרה שלנו נוצרת זרימה מן האיזור הפנימי שסביב הקיסם כלפי חוץ. זרימה זו מסיעה את גרגרי הפלפל כלפי חוץ.

 

התופעה של זרימה שטחית על פני משטח הפרדה כתוצאה מאי-אחידות של מתח הפנים נקראת אפקט מרנגוני (Marangoni effect) . מתח הפנים תלוי באופן הפוך בלחץ השטחי במשטח ההפרדה -- איזור שבו מתח הפנים נמוך יותר הוא איזור שבו הלחץ השטחי גבוה יותר. לכן, ממש כמו בכל נוזל או גז, אם קיים הפרש לחצים, נוצרת זרימה מן האיזור בעל הלחץ הגבוה לזה בעל הלחץ הנמוך.

 

כל טוב,

 

פרופ' חיים דימנט
בית הספר לכימיה
אוניברסיטת תל אביב

24254
04/09/2014
חום כמוס
שאלה מספר 24254 - חום כמוס
שלום אני מורה המלמדת בכיתות חט"ב כימיה ופיזיקה וכן עוסקת בפיתוח חומרי למידה במכון ויצמן. במסגרת הפיתוח וההוראה אני מנסה לבצע עקומת רתיחה של מים, כלומר לוקחת מים במצב צבירה מוצק, מחממת למים נוזליים ואז ממשיכה לחמם לרתיחה. כשהמים מגיעים לרתיחה ואני ממשיכה לחמם לא רואים עליה בטמפרטורה של המים בגלל החום הכמוס. בשלב ההתכה לעומת זאת - לא רואים את השלב של החום הכמוס בצורה כל כך ברורה. אם אני מתחילה את הניסוי מתערובת של מים וקרח, הטמפרטורה אמורה להישאר אפס מעלות עד שהקרח נעלם, אבל הטמפרטורה מתחילה לעלות די מהר למרות שיש עדיין קרח בכוס. אני משתמשת במערבל מגנטי לערבל את המים כדי לקבל טמפרטורה אחידה בכוס ובכל זאת קשה לראות את החום הכמוס בצורה ברורה בשלב ההתכה כמו בשלב הרתיחה. האם יש לכך הסבר? תודה דבי
תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 04/09/2014
0
24240
03/09/2014
שינוי צבע בטמפ' שונות
שאלה מספר 24240 - שינוי צבע בטמפ' שונות

שלום,

האם קיים חומר כלשהו שכאשר נחמם אותו יתגלה ציור או כתובת. הכוונה לחימום קל ולא חימום מעל אש .

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 03/09/2014

התופעה של שינוי צבע (או הופעת צבע) כתוצאה משינוי בטמפרטורה נקראת "תרמוכרומיות" (“thermochromism”) וההסבר המדעי לקיומה הוא קצת מעבר לנלמד בבית הספר.

באופן כללי, יש שתי קבוצות של חומרים המדגימות תופעה זו: "גבישים נוזליים" ו"צבעי לאוקו" (“leuco dyes” ).

בגבישים נוזליים, משתנה היערכות הגבישים ואיתם גם החזרת האור, לפי הטמפרטורה. בטמפרטורה נמוכה החומר נמצא במצב גבישי, ועם עליית הטמפרטורה יש מעבר למצב המכונה פאזה אניזוטרופית כיראלית, ובטמפרטורה גבוהה עוד יותר – לפאזה נוזלית, איזוטרופית. האור העובר דרך החומר נבלע באופן שונה על פי מצבם של הגבישים, ומכאן השינוי בצבעים. זוהי אינטראקציה בין אור לחומר, המשתנה על פי השתנות התכונות הפיסיקליות של החומר כתלות בטמפרטורה.

צבעי לאוקו מציגים תופעה דומה, אך כאן היא נגרמת עקב שינויים כימיים המתרחשים במולקולה כתוצאה משינוי הטמפרטורה. באחד התהליכים מסוג זה, מומס חומר בממס אורגני הנמצא במצב מוצק בטמפרטורה נמוכה. במצב כזה החומר חסר צבע. עם עליית הטמפרטורה הממס מתנזל וחומר הצבע המומס בו, שהוא בעל מבנה של אסטר ציקלי (לקטון) משנה את צורתו כי עובר פרוטונציה בתמיסה. כתוצאה מכך נפתחת טבעת הלקטון וספקטרום הבליעה של החומר משתנה באופן ניכר. לעין ייראה התהליך כמעבר מחוסר צבע לסגול עמוק. עם ירידת הטמפרטורה, יתקבל שוב חומר חסר צבע.

 

פרופ' יוסי אלמוג
מכון קזאלי לכימיה יישומית, המכון לכימיה
האוניברסיטה העברית

24149
01/02/2014
מולקולות קוטביות
שאלה מספר 24149 - מולקולות קוטביות

שלום רב,

האם המולקולות NCl3 או PH3 הן קוטביות? האלקטרושליליות של אטומי הקשר שווה אך המבנה הוא של פירמידה משולשת שיוצר מבנה קוטבי.

תודה מראש.

תשובה מאת:
פורסם בתאריך: 01/02/2014
0
דילוג לתוכן