כימיה אורגנית
אבולוציה
אבולוציה וטיפוח
אופטיקה
אזרחות
אימונולוגיה וירולוגיה ומיקרוביולוגיה
אנטמולוגיה
אסטרוכימיה
אסטרופיזיקה
אסטרופיזיקה ומדעי החלל
אפיגנטיקה
אקולוגיה
אקולוגיה ואבולוציה
אקלים
ארכיאולוגיה
בוטניקה
ביוטופ, ביודע, ביוסיור, ביוחקר
ביוטכנולוגיה
ביוטכנולוגיה והנדסה גנטית
ביוכימיה
ביולוגיה
ביולוגיה - 1
ביולוגיה ימית
ביולוגיה מולקולרית
ביולוגיה סינתטית
ביופיזיקה
גיאוגרפיה
גנטיקה
הוראת המדעים
הזנה בצמחים ובבעלי חיים
היסטוריה
המרחב העירוני
הנדסה
הנדסה ומדעי המחשב
הנדסת חשמל
הנדסת מזון
התא- מבנה ופעילות
התנהגות בעלי חיים
וטרינרי
זואולוגיה
חינוך
חינוך ועבודה סוציאלית
כימיה
כימיה אורגנית
כימיה אנאורגנית
כימיה אנליטית
כימיה פיזיקלית
כלכלה
כללי
מבוא לביולוגיה של האדם
מבנה התא וגנטיקה
מדעי החברה
מדעי החיים / מדעי הטבע
מדעי הטבע
מדעי המוח
מדעי המחשב
מדעי הסביבה
מדעי הרוח
מדעי כדור הארץ
מדעי כדור הארץ והיקום
מדעים מדויקים
מוט"ב
מזרע לזרע
מיקרואורגניזמים
מיקרוביולוגיה
מערכת הובלה, נשימה, הפרשה והגנה
משפטים
מתמטיקה
נוירוביולוגיה
ננוטכנולוגיה
פיזיולוגיה ורפואה
פיזיולוגיה של הצמח
פיזיקה
פיזיקה גרעינית
פסיכולוגיה
פרקינסון
קטלאז
קינטיקה
קרקע ומים
רבייה
רעידות אדמה והתפרצויות געשיות
רפואה
רפואה ומקצועות הבריאות
רפואת שיניים
שאלות מבחינות בגרות
שאלות מחוץ לתכנית הלימודים
שאלות שאינן בתחום טיפולנו
שונות
תורשה
תזונה
תנ"ך
תקשורת ויסות ותאום
מדוע מסיסות גאז יורדת עם עליית הטמפ' לעומת מסיסות מוצק (מלחים) שעולה עם העלאת הטמפרטורה?
שלום רב,
כאשר ממיסים מוצק צריכות המולקולות להנתק זו מזו בדומה לתהליך ההיתוך. התהליך השני שקורה הוא ההמסה עצמה כלומר מולקולות הממס "עוטפות" את מולקולות המומס.
אם החום הנפלט בתהליך ההמסה – התהליך השני – גדול מן החום הנדרש לנתוק המולקולות זו מזו הרי התהליך כולו יהיה אקסותרמי.
לפי לה שטליה העלאת הטמפרטורה תגרום לירידת המסיסות.
מקרה זה נדיר יחסית אבל הוא קורה למשל Na2SO4
ברוב המקרים התהליך הוא אנדותרמי כאשר חום הנתוק גדול מחום ה"עטיפה". לפעמים זה יוצא כמעט שווה ואז המסיסות כמעט ואינה משתנה עם הטמפרטורה, כמו מלח בשול. במקרה של גזים חום הנתוק כמעט ולא קיים, כי המולקולות ממילא כמעט מנותקות זו מזו ולכן זה דומה למקרה הראשון - כלומר המסיסות יורדת עם הטמפרטורה.
בברכה
קדמה בר-אלי
פרופ' קדמה בראלי
מדעים מדוייקים ביה"ס לכימיה
אוניברסיטת תל אביב
שלום לכם,
לפעמים,כאשר אני עושים בבית "על האש", אני מאבדים שליטה על "עוצמת" הלהב של האש ומשתמשים במלח לבישול על מנת להקטין את להבת האש ואף לכבות אותה.
רציתי לדעת מהי הפעולה הכימית המתרחשת כאשר משתמשים במלח לבישול לכיבוי אש?
מהו התהליך המתרחש שמסייע בכיבוי האש?
בברכה,
רנא
מדוע למי ים המלח יש מרקם שמנוני ?
שלום רב,
מדוע למי ים המלח יש מרקם שמנוני? – שאלה מצויינת.
אני מניח שהכוונה היא תחושה ולא מרקם שמנוני.
האמת שהתשובה לא לגמרי ידועה לי, ויש שתי אפשרויות:
- המליחות הגבוהה, כמעט 350 גרם לליטר (המלווה בצפיפות גבוהה: 1.24 ק"ג לליטר). במליחות כה גבוהה קיימת אינטראקציה בין היונים (היסודות) המומסים במים (במקרה זה בתמלחת), ובכלל זה אינטראקצית דחייה בין היונים הטעונים במטען שלילי ואלו הטעונים במטען חיובי. אינטראקציה כזו קיימת גם במים במליחויות נמוכות אולם שם יש מספיק מרחב ליונים לשמור מרחק זה מזה.
- צמיגות תמלחת ים המלח הגבוהה בערך פי 3 מזו של מים רגילים.
כל טוב,
איתי גבריאלי
המכון הגיאולוגי, ירושלים
במסגרת מעבדה בשיעורי הכימיה (כיתה יב) השרינו גרעיני תירס(פופקורן לא מוכן) למשך 20 דקות במערכות שונות. א. במים. ב.בתמיסה חומצית בשלושה ריכוזים שונים. ג.ללא השרייה.
לאחר מכן הוצאנו את הגרעינים מהנזולים, ניגבנו אותם, הכנסנו לכמות זהה של שמן בתוך כוס והצבנו על פלטה חשמלית.
מובן שהגרעינים שלא טופלו בקעו לאחר זמן קצר(כ20שניות). לאחר כשמונה דקות בהן לא קרה כלום, בקעו הגרעינים בכל הכוסות בערך באותו הזמן, אבל אלו ששרו במים נפתחו במידה זניחה ואילו בשלוש המערכות בהן הגרעינים הושרו בסביבה חומצית- ככל שריכוז החומצה היה גבוה יותר, הגרעינים נפתחו בצורה חזקה יותר.
לא ברור לנו וגם למורה למה הסביבה החומצית הגנה על קליפת הגרעין אשר נפגמה בסביבה מימית.
לתשובתכם נודה.
נויה כהן, הגר דדון, מיה מינס ואלונה בלום.
לתלמידות שלום רב,
מצורפים שני מאמרים:
- קטע מתוך מאמר באנגלית המסביר את השפעת הלחות בגרגרי הפופקורן על תהליך הפופינג (התפוצצות גרגרי הפופקורן). לדעתי הקטע כתוב בצורה פשוטה ומובנת לכל נפש. לחץ כאן למאמר
- מאמר שפירסמתי (מופיע באינטרנט באתר שה"מ), שהחלק החשוב בו מבחינת השאלה הוא האסיף והאיחסון. לחץ כאן למאמר
חשוב להדגיש שיש כאן שני גורמים הפועלים ביחד: האחד קליפת הגרגר היוצרת את האווירה להתפתחות לחץ האדים בתוך בגרגר והשנייה לחץ האדים בתוך הגרגר כתוצאה מהחימום. פגיעה במאזן בין שניהם פוגע בפופינג.
לגבי הלחות, יש הסברים טובים במאמרים. לגבי החומצה, יתכן ולא בדקתי, שהיא פועלת על קליפת הגרגר. יתכן שגם על קישרי S-Sבמבנה המרחבי של שרשראות העמילן.
בברכה,
ד"ר אפרים צוקרמן
מומחה לגידולי תירס ומספוא
שלום רב,
אני חוקר על היסוד פלטינה ונתקלתי בשאלה איך הפלטינה משפיעה על גוף האדם.
אשמח אם תוכל לעזור לי בהכוונה ולהגעה לפיתרון
תודה מראש והמשך יום טוב
שלום,
להלן מצורף מקור מידע לנושא עבודתך: http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3286
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום רב,
נשמח אם תוכלו לעזור לנו לגבי המבנה הכימי של שמן אקליפטוס והמבנה הכימי של שמן רוזמרין.
מהו המבנה של שניהם, והאם הוא זהה?
תודה מראש
שמנים אתריים,
השמנים האתריים בנויים מתערובת של מולקולות אורגניות (לא דומות בכלל למולקולות שמן)
התערובת מכילה מולקולות של טרפנים, שנראות כמו הציור למטה - ציור מס 1 , חומצות קרבוקסיליות, המוכרות לתלמידים ופנולים - ציור מס 2.
ההבדל בין השמנים האתריים השונים הוא במבנה של הרקמות של תאי השמן על שטח הפנים של הצמח.
השמן של אקליפטוס שייך למשפחת ההדסיים. השמן של הרוזמרין שייך לשפתניים.
המולקולות של כל שמן שונות, אבל בנויות מיחידות הבסיס של הטרפנים שגם הן בנויות מיחידות בסיס של מולקולת האיזופרן בת 5 פחמנים - ראה ציור 3.
האופייני לכל השמנים הוא, שהם נדיפים ובעלי ריח.
הסבר לגבי הנוסחאות: אלו נוסחאות מקוצרות. הקווים מייצגים את הקשרים בין אטומי הפחמן. בכל קצה של קו אטום פחמן וסביב כל פחמן יש 4 קשרים לפחמנים ולמימנים, בהתאם. למשל לאיזופרן 5 אטומי פחמן ו- 8 מימנים.
ד"ר רחל צימרוט
הוראת הכימיה
האוניברסיטה העברית
בהשוואה בין קשר יחיד, קשר כפול והקשר בין אטומי מימן במולקולת הבנזן, מהו הסידור הנכון לחוזק הקשר? ומהו ההסבר הנכון לסידור זה?
אמאל שלום,
למעשה במולקולת הבנזן שני סוגי קשרים בלבד: קשר פחמן-מימן וקשר פחמן-פחמן. האחרון הוא למעשה ממוצע של קשר בודד וקשר כפול והוא נובע מתהליך האל-איתור של אלקטרוני הפאי. חוזק הקשר פחמן-מימן במולקולת הבנזן הוא בערך 460 ואילו חוזק הקשר פחמן-פחמן הוא בערך 518 (ביחידות Kj/mole).
בברכה, דני.
פרופ' דניאל מנדלר
המחלקה לכימיה אורגנית ואנליטית
האוניברסיטה העברית
אם אני מוציא כוס מים נוזליים לסביבה עם טמפרטורה נמוכה מ-0 מעלות המים יקפאו לאחר שיאבדו חום לסביבה. מה קורה במצב הזה לאנטרופיה של המערכת (כוס המים והסביבה שלה)? האם האנטרופיה של המים ירדה והאנטרופיה של הסביבה עולה? מה קורה לסך כל האנטרופיה של המים והסביבה?
השאלה בניסוח אחר ובכיוון קצת שונה.
החוק השני של התרמודינמיקה קובע שעם הזמן האנטרופיה ביקום גדלה. כמו כן עם הזמן יורדת הטמפרטורה ביקום. כאשר הטמפרטורה יורדת חומרים משנים את מצב לצבירה שלהם למצב עם אנטרופיה נמוכה יותר (למשל מים קופאים לקרח שהאנטרופיה שלו נמוכה ממים נוזליים). אם מה שתיארתי אכן נכון, אז זה סותר את הגידול באנטרופיה עם הזמן.
זאב שלום,
החוק השני של התרמודינמיקה קובע, כי בתהליך המתרחש באופן ספונטני האנטרופיה הכוללת איננה קטנה. כשהמים בכוס קופאים, האנטרופיה שלהם יורדת, אולם האנטרופיה של סביבתם עולה בשיעור גדול יותר, כך שהאנטרופיה הכוללת אכן עולה.
באשר לחלק השני של השאלה, אין זה מדויק שכאשר הטמפרטורה יורדת חומר עובר בהכרח למצב צבירה מסודר יותר ובעל אנטרופיה נמוכה יותר. זה יהיה נכון תחת אילוצים מסוימים נוספים, כגון שמירת לחץ קבוע. בדוגמא של כוס המים שהופיעה בחלק הראשון של השאלה יש הנחה סמויה של לחץ קבוע – למשל, שכוס המים נשמרת בלחץ אטמוספרי. דוגמא הפוכה היא גז המתפשט באופן ספונטני מכלי בעל נפח קטן לכלי בעל נפח גדול יותר, כששני הכלים מבודדים. הטמפרטורה של הגז יורדת, ועם זאת האנטרופיה שלו עולה – הוא מתרחק מהנקודה של שינוי מצב הצבירה לנוזל, ולא מתקרב אליה.
בברכה,
פרופ' חיים דימנט
בית הספר לכימיה
אוניברסיטת תל אביב
ידוע שלמים יש תכונה אנומלית שבה הצפיפות של הנוזל יורדת כאשר הטמפרטורה יורדת בין 4 ל-0 מעלות צלסיוס. כך מתקבל מוצק (קרח) שצפיפותו נמוכה מזו של הנוזל.
1. האם יש חומרים נוספים שמתנהגים כך? מהם?
2. הגורם להתנהגות המים הם קשרי מימן בין המולקולות שיוצרים מבנה מרחבי בו צפיפות המולקוות קטנה מזו של הנוזל. מה גורם לאנומליה של החומרים האחרים (אם יש כאלו)?
3. האם עוד תכונות (מלבד צפיפות) של המים ושל החומרים להם יש אנומליה שמשתנות בצורה "לא נורמלית" בטמפרטורות שקרובות לנק' הקיפאון?
שלום,
מצ"ב קישור לתשובה מקיפה שניתנה באתר ע"י מומחה בנושא "אנומליה של חומרים נוספים" :
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3938
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום רב,
לאחרונה אני קורא רבות על חלקיקים אלמנטריים אבל אף פעם לא הבנתי מהו ספין.
האם אפשר לקבל הסבר על כך?
תודה מראש.
רועי שלום רב,
שמחנו לקבל את שאלתך ואנו מקווים כי התשובה הינה מספקת ואף סייעה לך.
כל מומחי "בשער ברשת" הינם מדענים, אנשי אקדמיה ומומחים בתחומם.
מצורף בזה קישור לתשובה שהתקבלה ע"י המומחה אליו הופנתה השאלה כפי שהיא מוצגת
באתר "בשער" וניתן לצפות בה כאן.
המשך יום טוב ובהצלחה בהמשך.
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום רב,
הבנתי שאבנית נגרמת משיקוע של יוני מגנזיום וקלציום עם יוני ביקרבונט, הבנתי גם שסילפוס (פוליפופטים) המוספים למים מונעים את השיקוע הנ"ל,
שאלתי היא, האם הסילפוס קושר את יוני ביקרבונט או אולי את יוני הסידן והמגנזיום?
ובכך למעשה גורם למצב שלא תהיה תגובה בין היונים הללו?
אשמח לפירוט כיצד התהליך פועל....
שלום רב,
סיליפוס הוא חומר מעכב שיקוע אבנית (ANTI-SCALANT INHIBITOR). שייך למשפחת הפוליפוספטים. מכיל סידן, מגנזיום וסיליקטים שקשורים לפולימר הזרחתי. מיוצר במבנה זכוכיתי במטרה להאט את מהירות המסיסות של החומר.
היתרון של מעכבי השיקוע מהסוג של סיליפוס הוא ששחרור ריכוז נמוך מאד של החומר (בסביבות 2-5 מג"ל) מעכב את שיקוע האבנית. מעכב שיקוע אינו מונע את הנטיה לשיקוע אלא רק מאריך את הזמן הנדרש לתמיסה רווית יתר להגיע לשלב התגבשות. הפעולה פיזיקלית ולא נוצרת תרכובת כימית בין המעכב לבין מרכיבי האבנית. פעולת העיכוב נעשית ע"י ספיחה של המעכב על פני אתרי התגבשות של האבנית. כיסוי אתרי גיבוש פעילים מאיט מאד את תהליך ההתגבשות של האבנית וכאשר האבנית מתגבשת היא מקבלת צורה מעוותת המונעת הידבקות חזקה למשטחי הכלי בו נוצרת האבנית.
פרופ' דוד חסון
מכון גרנד למחקר מים, הפקולטה להנדסה כימית
הטכניון
מה השפעת החמצן שבאוויר על החומצה האסקורבית במיץ תפוזים ?
מצורפת בזאת תשובת המומחית - לחץ כאן
ד"ר דורותה צ'רקי
המחלקה למדעי הטבע והחיים
האוניברסיטה הפתוחה
שאלתי בנושא ציפוי שמבוסס על נאנו טכנולוגיה.
בזמן דחיסת חומר אבקתי קורא שחומר (אבקה) נדבק אל דפנות של מדחס .
שאלתי:האם קיים חומר שיוצר ציפוי שמסוגל למנוע הדבקות חומר או היבצרות דביקות?
תודה מראש.
יגאל גויזמן
Igalgoizman@hotmail.com
052-5359050
שלום
פתרון יכול לבוא לאו דווקא מננוטכנולוגיה. ההדבקה תלויה באינטרקציית האבקה עם פני השטח. בדרך כלל הפיכת המשטח להידרופובי יכולה לעזור. לדוגמא, להשתמש בכלי עשוי טלפון
כל טוב
שלמה מגדסי
פרופ' שלמה מגדסי
המכון לכימיה - המרכז לננוטכנולוגיה
האוניברסיטה העברית