ביוכימיה
אבולוציה
אבולוציה וטיפוח
אופטיקה
אזרחות
אימונולוגיה וירולוגיה ומיקרוביולוגיה
אנטמולוגיה
אסטרוכימיה
אסטרופיזיקה
אסטרופיזיקה ומדעי החלל
אפיגנטיקה
אקולוגיה
אקולוגיה ואבולוציה
אקלים
ארכיאולוגיה
בוטניקה
ביוטופ, ביודע, ביוסיור, ביוחקר
ביוטכנולוגיה
ביוטכנולוגיה והנדסה גנטית
ביוכימיה
ביולוגיה
ביולוגיה - 1
ביולוגיה ימית
ביולוגיה מולקולרית
ביולוגיה סינתטית
ביופיזיקה
גיאוגרפיה
גנטיקה
הוראת המדעים
הזנה בצמחים ובבעלי חיים
היסטוריה
המרחב העירוני
הנדסה
הנדסה ומדעי המחשב
הנדסת חשמל
הנדסת מזון
התא- מבנה ופעילות
התנהגות בעלי חיים
וטרינרי
זואולוגיה
חינוך
חינוך ועבודה סוציאלית
כימיה
כימיה אורגנית
כימיה אנאורגנית
כימיה אנליטית
כימיה פיזיקלית
כלכלה
כללי
מבוא לביולוגיה של האדם
מבנה התא וגנטיקה
מדעי החברה
מדעי החיים / מדעי הטבע
מדעי הטבע
מדעי המוח
מדעי המחשב
מדעי הסביבה
מדעי הרוח
מדעי כדור הארץ
מדעי כדור הארץ והיקום
מדעים מדויקים
מוט"ב
מזרע לזרע
מיקרואורגניזמים
מיקרוביולוגיה
מערכת הובלה, נשימה, הפרשה והגנה
משפטים
מתמטיקה
נוירוביולוגיה
ננוטכנולוגיה
פיזיולוגיה ורפואה
פיזיולוגיה של הצמח
פיזיקה
פיזיקה גרעינית
פסיכולוגיה
פרקינסון
קטלאז
קינטיקה
קרקע ומים
רבייה
רעידות אדמה והתפרצויות געשיות
רפואה
רפואה ומקצועות הבריאות
רפואת שיניים
שאלות מבחינות בגרות
שאלות מחוץ לתכנית הלימודים
שאלות שאינן בתחום טיפולנו
שונות
תורשה
תזונה
תנ"ך
תקשורת ויסות ותאום
שלום,
אנו עושות עבודת ביוחקר בה שאלת החקר היא: "מהי השפעת ריכוז מיץ הלימון על קצב ההשחמה באבוקדו?"
תוצאות הניסוי בו נבדקו השפעת ריכוזים שונים של מיץ הלימון הראו שככל שמעלים את ריכוז מיץ הלימון הזמן שנדרש עד להשחמת שטח הפנים עולה.
בקרה שהכנו מראש לניסוי היה הוספת צלחת בה לא כללנו את המשתנה הבלתי תלוי,ריכוז מיץ לימון, בה היה אבוקדו שעליו טפטפנו אותה כמות תמיסה של מים בלבד.
לפי השערתנו צלחת זו היתה אמורה להשחים הכי מהר אבל בשלושת החזרות שערכנו לא הייתה השחמה כלל.
כשבדקנו בספרות מצאנו הסבר הגיוני לתופעה,והוא שהמים חסמו את חשיפת האבוקדו לאוויר מה שמנע את תהליך החמצון של מולקולות הפנולים(=השחמה) וכך מתעכב התהליך.
1.מדוע אותו נפח של מיץ לימון לא היווה שכבת בידוד בין האבוקדו לאוויר כאשר המים באותו נפח כן היוו שכבת בידוד?
2.האם יכול להיות שחמצן מתמוסס יותר טוב בתמיסה שיש בה חומצה אסקורבית מתמיסה שמכילה רק מים?
שלום רב,
אנו תלמידות כיתת יב הלומדות במגמת ביולוגיה.
במסגרת המגמה, אנו מכינות ביוחקר בו אנו בודקות את השפעת סוגי סוכר שונים על קצב הפקת האנרגיה בשמרי אפיה.
האם שמרי אפייה יכולים לנצל עמילן? אם כן, איך? באמצעות אנזימים שונים? אילו אנזימים? תוך כמה זמן יוכלו השמרים לנצל את העמילן ?
תודה מראש
שלום לכן,
שמרים לא מייצרים עמילאז לכן לא יכולים לפרק עמילן, אלא אם כן הוסיפו להם מבחוץ את האנזים. כשחומר הגלם לתסיסת השמרים הוא גרגרי חיטה או שעורה נובטים (בתעשית הבירה למשל), נוצר עמילאז בקליפת הגרגר הנובט והוא שמפרק את העמילן לדו סוכרים וחד סוכרים, אותם יכולים לפרק השמרים.
רוני
ד"ר רוני לב
מדעים
מכללת לוינסקי לחינוך
שלום , אני תלמיד בכיתה ח' ועושה עבודת חקר על: השפעת סוג הנוזל על שמירת צבע סלט האבוקדו
בדקנו ,כוהל, שמן ומיץ לימון
בהתחלה שיערנו שכוהל ישמר צבע אך מסתבר שהלימון שימר ,
איך ניתן להסביר את תהליך החימצון שהתרחש בין האבוקדו ללימון בשפה פשוטה יותר .
שלום,
להלן מצורפים קישורים להסבר תופעת ההשחמה באבוקדו ומניעתה ע"י מיץ לימון:
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5798
http://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%AA%D7%A4%D7%95%D7%97%D7%99-%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%94-%D7%95%D7%A2%D7%A5-%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%A9%D7%97%D7%95%D7%AA%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%9F
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום,
ברצוני לדעת האם ידוע לכם מאיזו תרכובת מייצרים את הסטיקלייטים?
בנוסף ערכתי ניסוי על התלמידים וגילינו שבמקפיא (-20) משך הזמן שהסטיקלייט פעל היה קצר יותר לעומת המקרר (4 מעלות). ידוע מדוע? לא מצאתי מחקרים בתחום ולפי ההשערה שלנו ככל שהטמ"פ נמוכה יותר כך הראקצייה הכימית איטית יותר ולכן הסטיקלייט יזהר למשך זמן רב יותר.
תודה רבה
אושרת
שלום,
להלן קישור לאתר בו מופיע הסבר מדעי להרכב הכימי של "מקלות תאורה כימיים":
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום!
ערכנו ניסוי במסגרת הביוחקר שלנו, ועשינו סדרה של כמה ריכוזים,עם 4 חזרות לכל ריכוז. אך רצינו לדעת מדוע מהלנו בפעם הראשונה עם מים ופעם השנייה עם אתנול לחוד? מהי הסיבה לכך ומה רצינו לבדוק כאן.
שלום,
מצורפים בזאת שני מקורות מידע העשויים לתת הסבר לתוצאות שהתקבלו:
1. קישור לתשובת מומחה שהתפרסמה באתר:
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=6130
2. מצורפת מצגת לעבודת ביוחקר בנושא שאלת החקר שלכם: לחץ כאן לצפייה במצגת.
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום,
אנו תלמידות מגמת ביולוגיה ובמסגרת המגמה אנו מבצעות ביוחקר שעוסק בנושא השפעת סוכרים שונים על קצב הפקת אנרגיה בשמרי אפייה.
במהלך הניסוי בדקנו סוכרים שונים וראינו כי עמילן וגלקטוז לא נוצלו על ידי השמרים. רצינו לשאול מה הסיבה לכך.
תודה מראש.
שלום לכן,
להלן קישורים לתשובות שפורסמו באתר בנושא: השפעת סוכרים על תסיסה בשמרים
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5625
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5273
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3913
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5996
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום,
אני תלמיד כיתה י"ב ועשיתי עבודה על תסיסת שמרים בסוכרים שונים (פרוקטוז, גלקטוז, לקטוז, מלטוז, סוכרוז ) הייתי רוצה לשאול כמה שאלות :
1.מה הוא תהליך התסיסה בשמרי אפייה ואילו אנזימים משתתפים בתהליך ומפרקים את הסוכרים: פרוקטוז, גלקטוז, לקטוז, מלטוז וסוכרוז?
2.מדוע רק לקטוז, מלטוז וסוכרוז התפרקו (נוצר בתוך המבחנה אוויר= מדד לתסיסה כוהלית) ואילו לקטוז וגלקטוז לא התפרקו כלל?
3.מדוע שמרי אפייה נחשבים צרכנים ולא יצרנים? ומה הדרכים של לצרוך? ומה התהליך שהם עושים כאשר הם משיגים את ה"מזון"?
תודה רבה
שלום,
להלן קישורים לתשובות שפורסמו באתר, שיתנו מענה לשאלותיך בנושא: "תסיסת שמרי אפייה":
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5996
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5625
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3913
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום, אנחנו עושים עבודת ביוחקר מטעם בית הספר ושאלת החקר שלנו היא כיצד משפיע מיץ לימון טרי ומורתח בריכוזים שונים על עיכוב גדילת חיידקי E. coli? ורצינו לדעת האם ישנה השפעה של הרתחת מיץ הלימון על הPH שלו? ואם לא, איזה השפעה יכולה להיות להעלאת הטמפרטורה שתסביר את השינוי בתוצאות שמצאנו בין מיץ הלימון הטרי למורתח.. אשמח לתשובה, תודה מראש!
שלום,
מצורף קישור העשוי להסביר את התוצאות שהתקבלו:
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5728
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
השאלה: השפעת ריכוזי אבקת כביסה על נשימה תאית בזרעי חומוס
אפשר בבקשה הפניה למקור מידע מהימן בשביל המבוא
תודה רבה!!!!!
שלום,
להלן קישור לתשובה שעשויה לעזור לך בגיבוש המבוא לעבודה:
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5937
כמו כן, מצורף קובץ העוסק בנושא - לחצי כאן
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלום,
רצינו לדעת איך אפשר להסביר את תופעת החמצון של ויטמין C? לא הבנו עד הסוף את תופעה זו....
תודה רבה!
טלי ושושנה
שלום לכן,
הסבר לתופעת חימצון ויטמין C בקישור המצורף:
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
לא הבנתי מתשובתו של ד"ר חגי אבליוביץ לשאלה המצורפת: http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5832 מדוע עיכוב אנזים TOR וגרימת תחושת הרעבה לתאי השמר יגביר קצב נשימה תאית בשמרים. לפי מיטב הבנתי זה אמור להיות ההיפך, הרעבה תגרום להקטנת מטבוליזם. ביצענו ניסוי בו הוספנו קפאין לשמרים וקצב הנשימה עלה באופן משמעותי. נשמח להבין מדוע עלה הקצב ואם אפשר גם לקבל הפניה למאמר בנושא.
תודה רבה
פרטיו של המומחה הועברו לשואלת לשם קבלת הבהרות בנושא.
ד"ר חגי אבליוביץ
ביוכימיה, מדעי המזון ותזונה
האוניברסיטה העברית
האם דיכלורואינדופנול מזהה רק ויטמין C או כל חומצה אחרת.???
(למשל חומצה פולית??? ויטמין B)
שלום,
מצ"ב תשובת המומחית בקובץ - לחצי כאן לצפייה בתשובה.
ד"ר דורותה צ'רקי
המחלקה למדעי הטבע והחיים
האוניברסיטה הפתוחה
במסגרת עבודת חקר ,בשכבה ט',קבוצת תלמידים שאני מנחה בדקה את שאלת החקר :
כיצד משפיעה הטמפרטורה על חומציות הלימון.נמצא שבסביבות ה-40,50 מעלות ה-P.H. עולה.מבקשת מידע /מקורות שיכולים לסייע בפיענוח התוצאות.
בתודה מראש
מלמוד נורה,מורה למדעים
באר שבע
שלום,
במיץ לימון יש גם חומצה ציטרית וגם חומצה אסקורבית (=ויטמין C).
ויטמין C מאד לא יציב ומתפרק מהר בטמפרטורות גבוהות ואף גורם השחמה במיצים.
כתוצאה מפרוק ויטמין C ערך ה pH כנראה עלה בניסוי.
בברכה,
אילת
ד"ר אילת פישמן
הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון
הטכניון
שלום, במסגרת עבודת הביוחקר אני עוסקת בשאלה כיצד משפיעה תמיסת יוד על דיכוי גדילת חיידקי סטף אלבוס, אני משתמשת בדידרית ספוגה ביוד שמונחת על מצע חיידקים. ואיני מוצאת חומר על מנגנון הפעולה של היוד ועל השפעתו על החיידק סטף אלבוס.
אשמח אם תוכלו לעזור לי
תודה
שלום,
מהוראת הכימיה בחטיבת הביניים ידוע לי שבכל תהליך כימי- כאשר ניתקים קשרים כימיים מושקעת אנרגיה, וכאשר נוצרים קשרים חדשים משתחררת אנרגיה. כך שאם מושקעת יותר אנרגיה מהאנרגיה שמשתחררת אז התהליך הוא אנדותרמי ואם הפוך אז התהליך הוא אקסותרמי. איך כל זה מסתדר עם פירוק ויצירת ה-ATP. האומנם האנרגיה משתחררת עם פירוק קב' הזרחה? זה הרי סותר את התאוריה עליה הקדמתי?
אשמח לתשובה,
תודה רבה,אביבית.
אביבית שלום,
כאשר מיצרים ATP מ- ADP ופוספט אנאורגני משקיעים אנרגיה – היא במקור אנרגית האור אם זה בתהליך הפוטוסינתזה או אנרגית חימצון NADH אם זה במיטוכונדריה. ואילו כאשר מפרקים ATP ל- ADP ופוספט אנאורגני משתחררת אנרגיה. האנרגיה המשתחררת יכולה להיות בצורת חום אם אין ניצול שלה, או לדחוף תהליכים הדורשים אנרגיה כמו: יצירת קשרים הדורשים השקעת אנרגיה, להנעת משאבות או לבצע עבודה כמו בהפעלת שרירים. אם האנרגיה הדרושה להשקעה קטנה מהמשתחררת בעת פירוק ATP עודף האנרגיה יכול להשתחרר כחום.
אני מקוה שזה עונה על שאלתך. אם לא אנא פרטי.
בברכה,
פרופ' אילה הוכמן
ביוכימיה וביולוגיה מולקולרית
אוניברסיטת תל אביב
שלום,
האם מוטציות בדנ"א מתרחשות רק בעת שכפול הדנ"א, או בכל עת שהדנ"א פרוס (כמו בעת תעתוק)?
תודה,
הניה
במסגרת עבודת הביוחקר אנו בודקים פירוק אלבומין (מביצה) ע"י חיידקים.
ברצוני לשאול איך האלבומין נכנס לתא החיידק, ואיך הוא מתפרק שם? הרי הוא מולקולה גדולה שאינה יכולה לעבור דרך קרום התא.
תודה,
אריאל
שמי נועם ביטון ואני תלמיד י"ב
כעת, אני ועוד מספר אנשים עושים עבודה בנושא: השפעת אורכי גל שונים על נביטה זרעי חסה.
אני פונה לאתר משום שאני לא מוצא מידע, שיכול להתאים לתלמיד יב על הפיטוכרום.
בנוסף לעבודה היו לנו 4 סוגי אורות שונים כול אור הוקרן על מספר זרעם, אחוזי הנביטה דומים מאוד, האם זה ייתכן?
תודה רבה
נועם שלום,
מצ"ב קישור לתשובת מומחה נרחבת ומעמיקה בנושא פיטוכרום שתסייע להבנת הנושא:
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5257
במידה ויעלו שאלות נוספות נשמח לסייע,
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
שלו רב,
ברצוני לדעת, האם יש לשמרים אנזים המפרק לקטוז ומופרש מחוץ לתא, בדומה לאינברטאז?
האם ילמרים מנגנון דומה לאופרון הלקטוז?
תודה רבה
אורנה שלום,
תשובה לשאלתך פורסמה בעבר באתר: http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5625
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
בעקבות ניסוי שאנו עורכות בביוחקר התעוררו לנו מספר שאלות:
1.אכילת מזון נא הפכה להיות טרנדית בתקופה האחרונה ואחד הנימוקים שתומכים בה הוא לספק אנזימים לגוף המגיעים מהמזון הנא, כדי לחסוך באנרגייה של הגוף לבנייתם.
שאלתנו היא- האם האנזימים שאנו מקבלים במזון לא מתפרקים במערכת העיכול ? ואם זה כך , אז מה היתרון של מזון נא ?
2.ידוע לנו שמיצוי קישוא מכיל את האנזים אוקסידאז שמחמצן ויטמין C כי הוא חומר אנטיאוקסידנט שעוזר לו במיוחד בתנאי עקה.
מדוע הוא "ירצה " לפרק את הויטמין בעזרת האנזים?
תודה...
שלום,
כעיקרון, האנזימים הנמצאים במזון בהגיעם למערכת העיכול הם חשופים לפעילות פרוטאוליטית חזקה ע"י אנזימים אנדוגנים ודינם הוא כדין כל חלבון אחר שאנו צורכים, פרוק לחומצות אמינו ופפטידים קצרים. ספיגת לדם היא כמובן בצורה של חומצות אמינו או פפטידים קצרים. יחד עם זאת, יש להניח שבמערכת הפה וגם בקיבה יכולים אנזימים שמקורם במזון לפעול אבל רק בדקות הראשונות בתנאי שסביבת ה pH היא מתאימה כמו במקרה של אסקורבט אוקסידז. לא הייתי מצפה לפעילות אנזימתית כלשהי שמקורה במזון עם הגיע המזון לתריסריון.
יכולים להיות מקרים בקליניקה בהם מזינים אנשים בקפסולות המכילות אנזימים ספציפים ואלה משחררות את האנזימים הרצויים (כמו לקטאז) במערכת העיכול עצמה במקרים של מחסור אנזימתי.
איני מכיר מזון נא.
בברכה,
מיכאל נעים
פרופ' מיכאל נעים
המכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה , הפקולטה לחקלאות
האוניברסיטה העברית
מומחי בשער, שלום.
במקומות רבים קראתי כי תגובות אנזימתיות הן תגובות של שיווי משקל או לחילופין שאנזימים מזרזים את הגעת המערכת לשיווי משקל. יש לי קושי רב עם אמירות אלו והייתי שמחה אם תוכלו להבהיר לי מס' דברים:
1. בתגובות אנזימתיות כלל התוצרים במערכת הופכים לתוצרים (בהינתן זמן מספיק) ולפיכך, לא ניתן לדבר על שיווי משקל. התגובה ההפיכה מתוצר ל-[ES] זניחה ולמעשה כלל לא נלקחת בחישוב ה- KM. כיצד ניתן להסביר סתירה זו?
- אני מודעת לעובדה שחלקה הראשוני של התגובה הינו הפיך ([E]+[S] --- [ES]) אך ב- KM נלקח בחשבון גם K3 .
2. בנוכחות אנזים המערכת אמנם מגיעה לריכוזים המאפיינים שיווי משקל של תגובה מסויימת אך במידה והם נותרים במערכת שיווי משקל זה יופר מכיוון שהתגובה הישירה תמשיך להתקיים בעוד זו ההפוכה לא תתקיים. אם כן, למה הכוונה כשאומרים שהאנזימים מזרזים הגעה לשיווי משקל?
אשמח לתגובה בהקדם
תודה.
שלום,
התשובה לשתי השאלות קשורה לכן אני עונה בתשובה אחת: המשפטים לא מדויקים בהחלט. ריאקציה אנזימתית (כמו כל ריאקציה כימית אחרת) - בלי קשר למהירות ההתחלתית שלה, תגיע בסופו של דבר לשווי משקל. בחלק מהמקרים בריאקציה – גם בריאקציה אנזימתית – חלק קטן יחסית מהמגיב הופך לתוצר. לכן המשפט "כלל המגיבים הופכים לתוצר" - לא מדויק. זה תלוי בקבוע שווי המשקל של הריאקציה. לא הבנתי בדיוק מה הכוונה בהסבר של Km והקבועים השונים נראה לי שהמשפט הבא יפשט את ההסבר שלי: אנזים הוא מכונה שתזרז ריאקציה עד שהוא יגיע לשווי משקל ואז הוא מפסיק פעילותו. צריך לזכור, אבל, שהרבה אנזימים עובדים בשני כיוונים ואפשר לבצע הזחנה כי אנו עובדים במהירות התחלתית של הריאקציה (יש עודף רב של מגיב על התוצר, ולכן יש כמות זניחה של תוצר אשר יכולה להפוך בחזרה למגיב). ברגע שאנחנו נעבוד לא במהירות התחלתית של ריאקציה כל ההנחות שאנו עשינו הן לא נכונות.
לסיכום: אנזימים כן נשמעים לחוקי שווי משקל. וכל החישובים של מיכאליס-מינטין מתייחסים למהירות התחלתית של ריאקציה.
פרופ' עבד עזאם
מדעי החיים, ביוכימיה
אוניברסיטת תל אביב
שלום רב. אני כותב ביוחקר לבגרות בביולוגיה והנושא שלי הוא "השפעט ריכוז סבון על נביטת זרעי שעועית" (ריכוזים: 0, 0.001, 0.005, 0.01, 0.05). במהלך הניסוי בדקתי את: מספר הצמחים שנבטו, אחוז נביטה, גובה, מס' עלים ולבסוף שקילה). הבעיה שלי היא מחסור בחומרים אודות דטרגנטים. האם תוכלו לתת לי מידע כלשהו אשר יוכל לעזור לי בעבודה זו. כמו כן האם יש "טיפים" לכתיבת עבודה כמו זו. בתודה מראש, דני
דני שלום,
"השפעת דטרגנט על נביטה" הינו נושא שטופל בהרחבה באתר. להלן מס' קישורים לתשובות לשאלות הנושא:
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5937
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=3977
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=4758
http://www.bashaar.org.il/Question.asp?Question_id=5648
שמחנו לסייע,
בברכה,
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
מהי הסיבה שאלכוהול גורם לדנטורציה על חיידקים?
אשמח לקבל מקורות לספרים ומאמרים שיוכלו לעזור בנושא, לביצוע ביוחקר.
אייל שלום,
אתנול ממיס את המעטפת השומנית (ממברנה) של החידקים ובכך פוגעה בשלמותם. חוסר שלמות הממברנה מובילה לפיזור תוכן התא במדיום וכן פוגעת בפוטנציאל הכימי של הממברנה ההכרחי לנשימה.
בברכה,
ד"ר גלי פרג
המחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית
אוניברסיטת תל אביב
ב"ה
במהלך הוראת הנושא "הזנה" הגדרו חומרי מזון כחומרים הנחוצים לגןף לצורך הפקת אנרגיה ו/או אבני בניין לבניית הגוף.
התלמידות שאלו מדוע החמצן אינו מוגדר כחומר מזון שהרי הוא שותף לתהליך פירוק הגלוקוז לצורך הפקת אנרגיה,ובתגובה הכימית יש לשניהם חשיבות שווה לצורך הפקת אנרגיה.
אשמח לדעת מה דעתכם בעניין.
מירב
חמצן אינו חומר מזון אלה גז המשמש אותנו "לשרוף" או לחמצן את המזון על מנת להפיק ממנו את מלוא האנרגיה. ללא חמצן הפקת האנרגיה ממזון היא מאד לא יעילה.
ד"ר כורת הירשברג
הפקולטה לרפואה
אוניברסיטת תל אביב
איפה מתפתח יותר מהר עובש, בלחם מקמח לבן או בלחם מקמח מלא ?
בבקשה תחזירו לנו תשובה כמה שיותר מהר כי אנחנו צריכות להגיש עבודת ביוחקר וזה ממש דחוף תודה רבה.
קצב גדילת עובש על מצע מזון (למשל על לחם) תלוי בהרבה גורמים כמו: זמינות מקורות המזון, טמפרטורה, תאורה, לחות ונוכחות חומרים המעכבים את הצימוח.
אם נניח ששני הלחמים נבדלים רק בסוג הקמח (לבן לעומת מלא) אך זהים בשאר מרכיבי הלחם (כלומר יש בהם כמות זהה של שאר המרכיבים), אני מניחה
שהעובש יתפתח מהר יותר על הלחם הלבן. ההסבר לכך נעוץ בהרכב השונה של הקמח הלבן לעומת הקמח המלא, ובעיקר בתכולת העמילן השונה בין שני סוגי הקמח. עמילן הוא מקור פחמן זמין ועתיר אנרגיה ולכן הוא מאפשר צימוח מהיר של העובש. קמח לבן מכיל בעיקר עמילן בעוד קמח מלא מכיל גם סיבים תזונתיים שפחות יעילים לגידול העובש.
כל האמור לעיל מתבסס כמובן על ההנחה ששני סוגי הלחם מוחזקים באותם תנאים סביבתיים, ובתנאי ששני סוגי הלחם מכילים את אותה כמות של חומרים משמרים שמעכבים את צימוח עובש.
מקווה שעזרתי,
כרמית
ד"ר כרמית זיו
הפקולטה לחקלאות
האוניברסיטה העברית
שלום
א.מדוע פרוקאין אינו יציב בגוף?
ב.מדוע נוכחות פרוקאין מפריעה ביעילות אנטיביוטיקות ממשפחת הסולפה?
תודה,
אירמה
שלום רב,
בתשובה לשאלות:
א. פרוקאין הוא אסטר שעובר הידרוליזה בקלות על ידי אסטראזות שנפוצות בדם. לכן הוא מאבד את פעילותו במהירות.
ב. פרוקאין הוא אסטר של חומצה פרא-אמינו בנזואית (PABA). PABA דרושה לחיידק כדי לייצר חומצה פולית הדרושה להתרבותו של החיידק. סולפה היא אנטימטאבוליט של PABA שמונעת את התרבות החיידק. לכן השילוב ביניהם עשוי לגרום לסולפה לאבד מיעילותה. למעשה, פרוקאין ניתן לצורך אילחוש במתן מקומי בהזרקה ואז הכמות שמגיעה למחזור הדם הסיסטמי נמוכה מאוד (בכל מקרה השימוש לא שכיח במיוחד) ואילו סולפה ניתנת בבליעה (ובדרכים נוספות) בכמות הנדרשת ומעט הפרעה לא ממש תשבש את הטיפול.
בברכה,
ד"ר עדנה אופנהיימר
ד"ר עדנה אופנהיימר
רפואה/החוג לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה
אוניברסיטת תל אביב
קראנו את התשובה באתר בעניין רב, מה שאנו מבקשים זה להבין את הקשר בין המושגים
כמובן הנושא מוזכר בתשובה לשאלה נפרדת אך גם בכתבה מעניינת על חומרים רכים והוזכרה שם תכונת ויקסו- אלאסטיות.
1. ד"ר צ'רקי דורותה, 2008, תשובה לשאלה - מדוע נקראת התערובת קורנפלור ומים "תערובת מתעתעת"? "בשער ברשת
2. פרופ' אנדלמן דוד ופרופ' דימנט חיים, 2007, חומרים רכים: נקודת המפגש בין פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומדע החומרים "בשער ברשת":
קשה לנו להבין את הקשר בין המושגים האלה (חומרים רכים, ויסקו- אלאסטיות וחומר לא ניוטוני)
והאם ההסבר הבא מדוייק מדעית מדעית ואיך הוא מתקשר להכל
כאשר נותנים לעיסה מספיק זמן כדי להגיב, מגלים התנהגות של נוזל – שרשרות המולקולות שאינן
ממש קשורות אלו לאלו, מסוגלות להחליק אחת על גבי השנייה, בתנועת זחילה Reptation
שלום,
השאלה היא על בלבול במונחים. אני מציע להבהיר תחילה את התופעות המוזכרות בשאלה. אחר-כך אפשר יהיה להדביק להן שמות.
ראשית, בואו נבחין בין מיון איכותי של חומרים לפי התנהגותם בקנה מידה גדול, לבין התהליכים בקנה המידה הקטן (המולקולרי) שעומדים מאחורי ההתנהגויות הללו.
במבט-על, נהוג למיין חומרים רבים כנוזלים או מוצקים (ולא נתייחס למצבי צבירה נוספים שאינם מענייננו כאן). אחת הדרכים לעשות מיון זה היא לבדוק את התגובה של החומר לשינוי צורתו ללא שינוי נפחו (מה שנקרא "מאמץ גזירה"). אם החומר מתנגד לשינוי כזה באופן הפיך (כלומר, כשנסיר את המאמץ יחזור לצורתו המקורית), נסווג אותו כמוצק. ואילו אם החומר אינו מתנגד לשינוי צורתו (כלומר "זורם איתנו"), או מתנגד רק באופן בלתי-הפיך, תוך חיכוך פנימי ויצירת חום, נסווג אותו כנוזל.
אלא שכמו במקרים רבים אחרים, הטבע מורכב בהרבה מן ההבחנות החדות שאנחנו מתעקשים לעשות. למעשה, יש להתייחס לשתי ההתנהגויות הללו כמקרי גבול אידיאליים, ורוב החומרים יסטו מהן במידה מסוימת.
רוב הנוזלים, אם ננסה לשנות את צורתם מהר מספיק, יגיבו גם באופן הפיך, כמוצקים. לדוגמא, אם נכה באצבע במהירות על משטח הפנים של דבש (או תמיסת עמילן תירס), נרגיש כאילו נגענו במוצק.
רוב המוצקים, אם ננסה לשנות את צורתם לאט מספיק, יגיבו גם באופן בלתי-הפיך, תוך חיכוך ויצירת חום, כנוזלים. למשל, קחו גוש צמר גפן והניחו עליו משקולת לא כבדה מדי. תחילה הוא יימעך, והמשקולת תרד במהירות, עד לנקודה שבה ההתנגדות ההפיכה (האלסטית, כמו של קפיץ) של צמר הגפן תאזן בדיוק את משקל המשקולת. אולם אם תמשיכו למדוד את גובה המשקולת בדיוק גבוה, תמצאו כי היא ממשיכה לרדת עוד ועוד, כאילו צמר הגפן זורם לאט מאוד מתחתיה.
ועכשיו למונחים. חומר המתנגד לשינוי צורתו רק באופן הפיך נקרא מוצק אלסטי. חומר המתנגד לשינוי צורתו רק באופן בלתי-הפיך (בזרימה) נקרא נוזל צמיג, או נוזל ניוטוני. כאמור, רוב החומרים סוטים משני מצבי הקיצון הללו, והסטיה תלויה במהירות שבה מנסים להפריע להם. לתחום הביניים הזה בין שני מצבי הקיצון, שיש בתוכו מגוון רחב מאוד של התנהגויות, יש מגוון של שמות. מי שרוצה להדגיש את הסטיה של החומר מהתנהגות של נוזל ניוטוני, יקרא לו נוזל לא ניוטוני. מי שרוצה להדגיש את סטיית החומר מההתנהגות הקיצונית השניה של מוצק אלסטי, יקרא לו חומר רך. ובכל מקרה, אפשר להשתמש במונח הנייטרלי של חומר ויסקו-אלסטי, כלומר כזה המתנהג חלקית כנוזל צמיג וחלקית כמוצק אלסטי.
כל מה שנאמר עד כאן נוגע לאפיון איכותי של התנהגות החומר בקנה מידה גדול. שאלה נפרדת היא, מהם המנגנונים הפועלים בקנה המידה הקטן (למשל, זה המולקולרי) והאחראים להתנהגות הוויסקו-אלסטית. התשובה איננה כללית אלא תלויה בסוג החומר. לדוגמא, בתמיסות מרוכזות של פולימרים (דוגמת עמילן התירס), הגורם ששולט בהתנהגות האלסטית (ההפיכה) הוא הליפוף והשזירה של מולקולות הפולימר הארוכות זו בזו. בתגובה להפרעה מהירה, אין המולקולות מספיקות להשתחרר מהתסבוכת, אלא רק להימתח ולהתכווץ כרשת, והחומר מגיב כמוצק אלסטי. בתמיסות כאלה המנגנון ששולט בהתנהגות הבלתי-הפיכה (זרימה צמיגה) הוא "הזדחלות" (רפטציה המוזכרת בשאלה) – על פני זמן ארוך דיו מצליחות המולקולות הארוכות להזדחל ולזרום זו ביחס לזו, בדומה לדרך שבה אנו מצליחים לשלוף אטרייה אחת מתוך ערמת ספגטי.
כל טוב,
חיים
פרופ' חיים דימנט
בית הספר לכימיה
אוניברסיטת תל אביב
שלום
שאלתי היא
התוצרים של נשימת שמרים בתנאים אנרירובים הם פד"ח וכהל
האם בנוכחות חמצן התהליך הוא שונה והתוצרים שונים
תודה ימית
כן
בנוכחות חמצן הנשימה מלאה ונוצר רק פד״ח
בהצלחה
יצחק
פרופ' יצחק הדר
הפקולטה לחקלאות, מיקרוביולוגיה
האוניברסיטה העברית
אבל רציתי לדעת איך אפשר לשקול את האנזימים,המורה שלנו ביקשה מאיתנו לשקול את האנזימים וכל מה שהצלחנו לחשוב עליו זה לצבוע את התפוח וככה לראות את כמות האנזימים השאלה היא האם יש חומר מיוחד או שאפשר עם חומרי מאכל? והאם חובה לשקול את האנזימים בשביל לדעתם שהם משפיעים?
אם הניסוי היה להשתמש באנזים שבא בבקבוק כדי לבצע ריאקציה, אז כנראה המורה התכוון לשקילה כמות מסוימת מהבקבוק
כדי להכין תמיסה בריכוז נתון. חוץ מזה קשה מאד "לשקול אנזים" כמו שאתה אומר. במעבדות שמכינות אנזימים נקיים אכן שוקלים אותם אבל זה שייך רק באנזימים שנוקו.
אין חובה לשקול אנזים כדי לדעת אם הוא עובד. למשל, יש אנזימים בחלק מאבקות כביסה כדי לפרק השומנים והחלבונים בלכלוך ולא שוקלים אותם קודם אבל יודעים, לפי הניקיון, שהם עבדו. שוקלים אנזים כדי לחשב את הפעילות לכמות אנזים ולהשוות את הפעילות בתנאים שונים.
ד"ר ארי שפר
מדעי הצמח
מכון וולקני
במסגרת יחידת המעבדה תלמידים הלומדים כימיה , שאלו שאלת החקר הבאה:
האם מיץ מלפפון משפיע על ריכוז ויטמין סי
ביסוס ההשערה של התלמידים שבמיץ המלפפון יש כמות קטנה של ויטמין סי ובנוסף יש אוקסידזות המחמצן ויטמין סי.
התלמידים ביצעו את הניסוי וקיבלו תוצאות הפוכות להשערתם.
ריכוז ויטמין סי עלה, ככל שמיץ המלפפון שהה בתמיסת מיץ הלימון
הם יש הסבר מדעי לכך?
שלום,
אכן במיץ מלפפונים קיימת תכולה נמוכה של ויטמין C (C: 5.30 mg). בנוסף, קיימים במיץ גם פוליפנולים מסוג ליגנינים.
מיץ מלפפון פועל כאנטיאוקסידנט (הוא לוכד רדיקלים חופשיים) וידוע דווקא כמעכב פעילות של אוקסידאזות.
לא ברור לי, למה עם הזמן ריכוז ויטמין C עולה. הייתי מצפה שהוא לא ישתנה עם הזמן, ז.א. שמיץ מלפפונים יגן על חמצון של ויטמין C.
בברכה
ד"ר דורותה צ'רקי
ד"ר דורותה צ'רקי
המחלקה למדעי הטבע והחיים
האוניברסיטה הפתוחה
ידוע שאנזימים מזרזים תגובות הפיכות לשני הכיוונים.
מאחר ואנזימים הם מאד ספציפים לגבי מבנה המגיב לא ברור לי כיצד הזירוז ההפיך מתרחש. האם זירוז התגובה ההפיכה יכול להתרחש גם אחרי שהתוצר /ים עזב/ו את האנזים והאנזים חזר לצורתו המקורית, או שהזירוז ההפיך יכול להתרחש כל עוד יש תצמיד בין התוצר/ים לאנזים?
בתודה מראש על תשובתכם,
שולמית
תחילה אתייחס למושג ספציפיות שלפעמים קצת מטעה. הספציפיות של אנזים לסובסטרט היא לא מוחלטת שכן ידועים הרבה אנזימים אשר מכירים מספר סובסטרטים. למעשה בחלק גדול מן האנזימים הכרה טובה ישנה בין מצב המעבר של הריאקציה לבין האנזים ולא בין האנזים לסובסטרט.
לכן אנזים יכול לקשור מגיב ולהפוך אותו לתוצר -או הפוך לקחת תוצר ולהפוך אותו ל"מגיב"-כמובן בכפוף לאנרגיה החופשית של הריאקציה.
דוגמא טובה היא האנזים Malate Dehydrogenase
ממעגל קרבס. הוא יכול לקחת malate
כסובסטרט ולהפוך אותו ל- Oxaloacetate (הריאקציה אשר מתרחשת בגוף).
הוא גם יכול לקחת oxaloacetate
כסובסטרט ולהפוך אותו ל –malate. כמובן היחס הסופי בין התוצר למגיב יהיה כפוף לאנרגיה החופשית של הריאקציה.
יש אנזימים שבתנאי סטנדרטיים הריאקציה שלהם לא תהיה דו כיוונית.
אנזימים פרוטיאוליטיים (אנזימים אשר עושים הידרוליזה של קשר פפטידי) לא יסנתזו קשר פפטידי (דבר המתרחש רק בריבוזום).
פרופ' עבד עזאם
מדעי החיים, ביוכימיה
אוניברסיטת תל אביב
אני תלמידת י"ב שעושה ביוחקר על התפרקות ויטמין C בנוכחות חמצן ובננה,
התקשיתי למצוא מענה באינטרנט ובספרות באילו אברונים מתרחש פירוק והרכבת חומצה אסקורבית?
ומדוע חמצון ויטמין C הורס אותו?
אשמח למענה,
תודה רבה,
נעם
לגבי חמצון של ויטמין C:
חמצון של ויטמין C משנה את מבנה המולקולה ולא הורס אותה, אך השינוי המבני משנה את פעילותה בגוף.
בברכה
ד"ר דורותה צ'רקי
ד"ר דורותה צ'רקי
המחלקה למדעי הטבע והחיים
האוניברסיטה הפתוחה
13.3.12
שלום
במסגרת עבודת ביוחקר תלמידים שלי בודקים הפיכת עמילן לגלוקוז בתפוחי אדמה .
באילו תנאים בהם הופך העמילן לגלוקוז בתפוחי האדמה ?האם ניתן למנוע הפיכת עמילן לגלוקוז ?אם כן כיצד ?
מהם הגורמים המשפיעים על הפיכת עמילן לגלוקוז ?
האם הפיכת עמילן לגלוקוז בתפוח אדמה הוא תהליך הפיך ? האם ניתן לבדוק זאת במעבדה ?
האם ניתן לבדוק כמותית הפיכת עמילן לגלוקוז בתפוחי האדמה ?
אני מחפשת מקורות בנושא זה ( רצוי בעברית ) אליהם ניתן להפנות את התלמידים .
בברכה ובתודה
ג'רמן קורן
ברצוני לדעת מהו האנזים המזרז הפיכת עמילן לגלוקוז בבננה.
השאלה דחופה ביותר
תודה רבה
האנזים הוא עמילאז
מצ"ב קישורים:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%97%D7%9E%D7%99%D7%9E%D7%94
http://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%A7%D7%A4%D7%90%D7%AA-%D7%AA%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%90-%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%91%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%95%D7%A4%D7%9B%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%9D-%D7%9C%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%97%D7%A0%D7%94
בשער ברשת
פרוייקט שאלות למומחים
בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
זוג תלמידות בדקו בעבודת ביוחקר את השפעת החשיפה לחמצן על כמות ויטמין c
בתפוזים.
הם חתכו תפוזים למספר חתיכות שונה: תפוז לחצי, לארבע,לשש,לשמונה ולעשר
ותפוז שלם כבקרה .לאחר כשעה הם סחטו את התפוזים למבחנות ,הוסיפו כמות שווה
של עמילן וטיטרו עם יוד עד לקבלת צבע שחור. התוצאות יצאו מפתיעות:ככל
שהתפוז היה חתוך יותר,התקבל בו יותר ויטמין בניגוד להשערה שחשיפה לחמצן
פוגעת בויטמין c. נשמח להסבר ואף להפנייה למקורות מידע רלוונטיים .תודה רבה
שלום
האם הקרוס אובר מתרחש גם בתוך הגן עצמו או רק באינטרונים?
נניח שיש גן עם 3 אקסונים האם יכול להיות מצב שלאחר הקרוס אובר ייווצר גן חדש שמורכב מחלק מהאקסונים מהכרומוזום מהאם מחלק מהאקסונים מהכרומוזום של האב כך שייוווצר גן שונה לחלוטין מהגנים של האב ומהגנים של האם
תודה
גלעד
שחלוף הוא אירוע נדיר שלא קורה לעתים קרובות.
שחלוף
מתרחש ברמת ה-DNA
ויכול לקרות באינטרונים, אקסונים, אזורים בגן
המווסתים את ביטויו (כגון פרומוטרים), או אזורים בין הגנים.
שחלוף
יכול להתרחש בין כרומוזומים דומים (למשל, Chr.10 מן האב Chr. 10 מהאם), או בין כרומוזומים
שאינם דומים, ללא קשר מאיזה הורה הם באים (לדוגמה, Chr, 10 מהאב ו - Chr 20. מהאם, או Chr. 10 מהאב ו Chr. 20 מהאב).
לכן, עקרונית, המצב שאתה שואל יכול להתרחש באופן תיאורטי.
שחלוף
יכול להתרחש בין שני כרומוזומים, אחד מהאב, והשני מהאם, ונקודת השחלוף יכולה להיות באותו מקום בשניהם. אם זה קורה בתוך גן, אז חלק מן הגן הזה יכיל רצפים מן האב וחלק מן האם.
מצב זה יכול להתרחש גם באזורים שאינם דומים זה לזה - בין כרומוזומים שונים או בין כרומוזומים דומים, אך לא באותו מקום בכל אחד. התוצאה יכולה להיות ייצור של גן מעורב (היברידי) או של גן חדש לחלוטין. כך, למשל, בסוגים מסוימים של לוקמיה, יש שחלוף בין כרומוזומים 9 ו - 22. אירוע זה מייצר גן חדש, אשר מורכב מחלקים של הגן Abl מן Chr. 9 ואת הגן BCR על Chr. 22. לחלבון שנוצר, BCR-ABL, יש פעילות ביולוגית. אתה יכול לקרוא עוד על זה תחת "כרומוזום פילדלפיה" ב ויקיפדיה או מקורות אחרים.
פרופ' ארי אלסון
גנטיקה מולקולרית
מכון ויצמן למדע
ברצוני לבצע ניסוי חקר בכיתה ט' אשר ישתלב בעבודת חקר ובו התלמידים יבדקו את השפעת חומצות שונות על תהליך החמצת החלב , כהדמיה על התהליך המתרחש בקיבת האדם.
היות ואין לנו מכשור משוכלל אלא רק ציוד נורמטיבי של ביה"ס אשמח אם תתנו לי רעיון כיצד לבצע את הניסוי שיהיה כמותי ולא רק איכותי, ואיזה פרמטרים אפשר לבדוק בתוצר של קזאין ומים שמתקבלים בתהליך.
אם יש לכם רעיונות אחרים שניתן לבדוק בנוסף לרמת ה - pH, וריכוז חיידקים בעזרת מתילן כחול
אשמח לקבל תגובה זריזה.
בתודה,
לאונור
שלום,
לא ברורה לי מטרת הניסוי.
תהליך החמצת החלב על ידי חיידקים כולל פירוק של הלקטוז, סוכר החלב, בתהליך תסיסה שיוצר חומצה. החומצה מורידה PH וברגע שהוא יורד לבערך 4.6, חלבון הקזאין יוצר אגרגטים ושוקע, תוך שהוא נפרד מן המים.
כל חומצה שתוריד את הPH לערך הנדרש תגרום לאותו אפקט.
בקיבה מתקבל אפקט דומה מכיוון שה PHנמוך יותר.
ניתן לעשות ניסוי שבו שמים ריכוזים שונים של חומצה, או חומצות חלשות וחזקות, יוצרות תמיסה בערכי PH שונים, ואז למדוד כמה חלבון שקע: מסננים את החלב דרך נייר סינון, מייבשים, ושוקלים את המשקע שעל הנייר. אפשר גם למדוד את כלל החלבונים שנשארו בתמיסה בשיטות שונות להערכת חלבון בתמיסה כמו
BIO RAD לאחר שהקזאין שקע, חלבונים אלו הם חלבוני מי הגבינה.
בהצלחה
ירון סימה
ד"ר סימה ירון
המחלקה לביוטכנולוגיה והנדסת מזון
הטכניון
.
בהמשך לשאלתי ולתשובתו של ד"ר אפרים צוקרמן בנושא חליטת גרגרי
התירס אשמח לדעת את שם האנזים האחראי על סנתיזת העמילן
ואשר פעילותו נפגמת בעקבות תהליך החליטה של הגרגרים.
תודה
רחל בן ברית
רחל שלום,
השאלות מתחילות להיות ברמה של קורס בביוכימיה של סינתזת חומרי תשמורת.
אבל כדי לתת דחיפה ראשונית, צרפתי תמצית מאמרים על תהליכי סינתזת חומרי תשמורת בזרעי צמחים.
לגבי התירס המתוק, קיימים כאן שני תהליכים שכביכול אינם תלויים זה בזה.
1.
סינתזה של חומרי תשמורת שהם שרשרות ארוכות של דל סוכרים המגיעים מהאברים המטמיעים.
2.
עיכוב הסינתזה ע"י אנזימים אחרים.
למעשה הדבר החשוב בתירס הוא המאזן בין הקצבים של התהליכים וכן צבירת הדל-סוכרים בעת הקטיף.
בסופו של תהליך כל הסוכרים בגרגר יהפכו לחומרי תשמורת שהעיקריים ביניהם: עמילן ופרוקטן.
עד היום אותרו 3 גנים שונים לעיכוב סינתזת חומרי התשמורת בתירס.
1.
Su (SUGARY) – כמות הסוכר בגרגרים כ-3%.
2.
Se (SUGARY ENHANCER) - כמות הסוכר בגרגרים כ-3.5%.
3.
Sh2 (SUPER SWEET) - כמות הסוכר בגרגרים כ-6% ויותר. משמש בעיקר לתרבות המנגל (לא צריך בישול אלא חימום שטחי בלבד).
וכן לשימורי תירס לייט.
4.
קיימים גם זני תירס SUSE שהם תערובת של 1 ו-2.
מומחה לגידולי תירס ומספוא
יש לי שתי שאלות:
1.בתהליך הזרחון החמצוני עוברים אלקטרונים מנשאי האלקטרונים NAD ו FAD ,מגיעים לממברנת המיטוכונדריה מחוזרים לחמצן ומשתחררת אנרגיה לבניית ATP,אשמח לדעת כיצד משתחררת האנרגיה מבחינה כימית ..?האם בכל תהליך חיזור אלקטרונים משתחררת אנרגיה ?.כשאומרים שגלוקוז/פירובט (שלד פחמני)מתחמצן נוצר CO2 ויש איבוד אלקטרונים איךך?
2.ידוע שGH גורם לשינויים אפיגנטיים בחולדה קורים (כך לפחות קראתי באחד המחקרים) האם מתן הורמון גדילה לאב יכול לגרום לילד שלו להיות גבוה יותר ?(כלומר מתן הורמון גדילה גורמים לשינויים אפיגנטיים בגנים של הגובה הגנטי ונשמרים במיוזה ולאחר מכן בהתמיינות התאים? )
תודה רבה ,
1.
בזכות תכונותיהם המיוחדות של נשאי האלקטרונים והממברנה של המיטוכונדריה , האנרגיה המשתחררת עקב חימצון H FAD ו-NADH מתורגמת להפרשי פוטנציאלים של פרוטונים משני צידי הממברנה הפנימית. הפרש הפוטנציאלים זה מנוצל על ידי מנגנון אנזימטי ייחודי ליצירת מוליקולות ATP. הבנת המנגנון דורשת עיון בספרי הלימוד. חימצון השלד הפחמני של הסוכר הוא אחראי לייצור "המימן הפעיל" בצורת NADH ו-FADH המתחמצנים במיטוכונדריה למולקלת מים.
2.
לדאבוני אינני בקיאה בשנויים האפיגנטיים הנגרמים על ידי GH.
פרופ' אירית אבירם
מדעי החיים/ המחלקה לביוכימיה
אוניברסיטת תל אביב