סדרת מפגשים בחסות "בשער" – מה הכוונה בהוראה מקוונת?

 מה הכוונה בהוראה מקוונת ?

סידרת מפגשים בחסות בשער

 

יוזמים ועורכים: פרופ' מיכאל ברנדייס (האוניברסיטה העברית), פרופ' יהודית גל-עזר (האוניברסיטה הפתוחה), פרופ' דוד לוי-פאור (האוניברסיטה העברית)

בסדרת המפגשים ” נציג את עקרונות ההוראה המקוונת, נדגים כיצד אפשר לבנות קורסים מקוונים ברמות שונות של השקעה, ונראה כיצד ניתן לשלב בהצלחה מרכיבים מקוונים בקורסים בכיתה או בזום. נארח מרצים, יזמים, סטודנטים, מנהלנים ויועצים, מתחומים מגוונים של ההוראה המקוונת בארץ ובחו"ל ונדון ביחד בעתיד ההוראה האקדמית.

המפגשים מיועדים למרצים ממוסדות להשכלה הגבוהה במסגרת ב"שער" ויש בהם ענין ותועלת מעשית גם למי שלא בהכרח מתכנן להפיק קורס מקוון.

המפגשים יתקיימו בזום (הקישור נמצא בכל אחת מהפגישות). כמו כן נעלה הקלטה למי שלא יכול לצפות בזמן אמת.

 

במפגש הראשון  דיבר פרופסור מיכאל ברנדייס על "סקס עם פילים" ההרפתקאות והתובנות מהפקה של קורס מקוון. המפגש התקיים ביום רביעי ה 23 בספטמבר בשעה 18.00 עד

19.00. 

ההקלטה של המפגש הראשון ניתן למצוא כאן.

את המצגת של המפגש ניתן להוריד כאן.

קישור לקורס כולו בקמפוס בעברית ובאנגלית.

קישור לסרטונים – סיכום הקורס, מלריה, ילוסטון.

האתר עם סדנאות  על Perusall.

המפגש השני "העתיד כבר כאן (והוא לא בזום): חמישה מיתוסים על למידה דיגיטלית", המפגש התקיים ביום רביעי ה 30 בספטמבר בשעה 18.00 עד 19.00.

הספקתם להתעייף מהוראה בזום? אתן רק מחכות ליום שבו הכל יחזור להיות כמו שהיה? מתגעגעים לקשר האישי עם הסטודנטים? במפגש הזה נחשף לחמישה מיתוסים מובילים ורווחים בציבור ביחס ללמידה והוראה מרחוק. ננפץ יחד את המיתוסים ונלמד ממקומות בארץ ובעולם שהצליחו לייצר חוויית למידה אחרת. למידה מרגשת, מעניינת, מפעילה ומשמעותית, לסטודנטים ומרצות גם יחד.  אנחנו ממליצים על ההרצאות הבאות של של גב' טליה גרינבלט-קולודני. 
איך להתיידד עם המצלמה?

הוראה מכלילה בכתה הטרוגנית.

עקרונות פשוטים לעיצוב סרטונים אפקטיביים ללמידה.

את המפגש הנחתה טליה גרינבלט-קולודני, אשת חינוך, מרצה ויועצת בכירה לפדגוגיה דיגיטילית וחדשנות חינוכית. בשנים האחרונות היא מובילה תכניות ליכים פורצי דרך בארגוני הטכנולוגיה החינוכית המובילים בארץ ובעולם כגון קורסרה, קהאן אקדמי, ישראל דיגיטלית, קרן מנדל וסטארטאפים בתחום החינוך.

הקישור להקלטה של המפגש נמצא כאן.

מפגש שלישי, עשרה עקרונות (ושלל עצות) להוראה אפקטיבית בימי קורונה, עם פרופ' מוטי נייגר, אוניברסיטת בר-אילן. התקיים ביום ראשון ה  4 באוקטובר 2020, בין השעות 14:00 – 15.00.

כולנו כבר יודעים כי תקופת הקורונה וההוראה בזום מחייבות חשיבה מחודשת על דרכי ההוראה, אך נשאלת השאלה כיצד לעשות זאת בפועל? הרצאה זו, הנסמכת על נסיון מעשי מוצלח בהעברת מגוון קורסים, מבקשת להציע עקרונות פשוטים וכלים מעשיים לממש את הפוטנציאל הגלום בהוראה בעידן הקורונה, תוך בניית מנגנונים שיפצו (חלקית) על החסרונות. הוראה מקוונת היא קודם כל הוראה ורק אחר-כך מקוונת. ההרצאה תתמקד בעקרונות פדגוגיים ולא תעסוק בכלים מקוונים מעבר לשימוש ביכולות הבסיסיות בזום, במודל ובווצאפ. המרצה: מוטי נייגר הוא פרופ'-חבר בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן (וממ"ח בחוג לתקשורת באונ' העברית). תחומי התמחותו כוללים: עיתונות בעידן המדיה החדשים; זיכרון קולקטיבי והנצחת השואה, כמו גם חקר מתווכי התרבות.

הקישור להקלטה של המפגש נמצא כאן.

וידאו קצר של פחות מ 5 דקות המספק הסבר טכני כיצד להשתמש בזום לשם הכנת שיעור מוקלט (הרצאה א-סינכרונית) ניתן לראות כאן.

את הוידאו המפורסם של מוטי על עשרת הכללים שזכה לאלפי צפיות ניתן לראות כאן.

מפגש רביעי  קמפוס IL – אתר ההוראה המקוונת הישראלי. עם אסף וייס סגן מנהל קמפוס IL, המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, המובל בשותפות אסטרטגית בין מטה ישראל דיגיטלית והמועצה להשכלה גבוהה. הפלטפורמה, מיסודן של האוניברסיטאות הרווארד ו-MIT, כבר כוללת מעל 250 קורסים דיגיטליים הפתוחים בחינם, בעברית, ערבית ואנגלית, ויותר מ-400 אלף לומדים. בארבע השנים האחרונות אסף מוביל את כל הפעילות האקדמית של המיזם ואת הפיתוח העסקי.

המפגש התקיים ביום רביעי, 14 באוקטובר 2020, בשעה 17.30.

מפגש חמישי  אז מה רוצים הסטודנטים ? 

נשאלו סטודנטים ונציגיהם ממגוון של מוסדות מהם הלקחים, החוויות והבקשות שלהם מחברי הסגל לקראת פתיחתו של סמסטר מקוון נוסף.  נעשה מאמץ לשמוע ולהפיץ את העמדות שלהם לחברי וחברות הסגל במכללות ובאוניברסיטאות וללבן סוגיות של אחריות בלמידה והיכולת לעשות שינוי בפדגוגיה של ההוראה והלמידה בהתאמה לטכנולוגיה והתקופה.

המפגש התקיים ביום חמישי ה 15 באוקטובר 2020 בין השעות 14.00 ו 15.00.

בהשתתפות:

גב' דניאל אטליס סטודנטית לתואר ראשון באוניברסיטת חיפה בחוג לתקשורת וסוציולוגיה שנה ג׳. לוקחת השנה חלק בפרוייקט״ מנטורינג״ ובפרויקט ״שומרים על קשר״ שמטרתו ריכוז מתנדבים מתן מענה לקשישים.

מר אסף הדר, סטודנט שנה ד' למשפטים במכללה האקדמית ספיר, הייתי חבר בקליניקה למיצוי זכויות של הבדואיים בנגב וחבר מערכת בפודקאסט המשפטי של בית הספר למשפטים במכללה.

מר טארק יאסין,סטודנט בממשל ומדיניות ציבורית -תואר שני באוניברסיטה הפתוחה, עורך בעיתון ופעיל סטודנטיאלי. 

מר  אביתר כהן, סטודנט לשנה ראשונה בתואר שני בפסיכולוגיה שיקומית באוניברסיטת אריאל. מתגורר בירושלים ורח"ט אקדמי באגודת הסטודנטים באריאל.

מר אודי פלג, סטודנט למדעי המדינה ויחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית. מתחיל שנה שלישית ואחרונה

גב תום פרידמן. ראש תחום תעסוקה והנדסאים בהתאחדות הסטודנטים הארצית. בוגרת תואר ראשון במחלקות לפוליטיקה וממשל ופסיכולוגיה באוניבריסטת בן-גוריון וכרגע לומדת לתואר שני בתוכנית מנדל למנהיגות חברתית- מנהל עסקים חברתיים, בתפקידה הקודם בהתאחדות עסקה בתחום המדיניות האקדמית.

גב' אילנה ציצליוק, סטודנטית לתואר שני MBA עם התמחות ביעוץ וניהול משאבי אנוש במכללה למינהל.  נציגת תואר שני באגודת הסטודנטים וראש חטיבת אקדמיה. 

מר נתנאל רונין, בן 21 מירושלים, מתחיל שנה א' בתואר שני במדעים ביו-רפואיים במגמת חקר המח. יו"ר הועד המנהל של אגודת הסטודנטים למקצועות הרפואה ומנהל כנס "הארוקון", כנס בנושא תרבות יפן שהתקיים בבנייני האומה ומשך 4,000 מבקרים, בשנת 2019.

גב' רותם שאנן, רכזת פיתוח וליווי מדיניות אקדמית בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית

מתגוררת בתל אביב, בוגרת תואר ראשון במחלקות לפוליטיקה וממשל וחינוך באוניברסיטת בן גוריון וכרגע תתחיל תואר שני בלקויות למידה באוניברסיטת בר אילן

מר אלעד שיפטן, בן 23 מירושלים, סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה העברית, לומד מתמטיקה מאז סמסטר ב' האחרון, ומתחיל שנה א' בפיזיקה במקביל. פעיל באגודת הסטודנטים, בוועד החוגי, כותב שירה, מתנדב ומאמין שדווקא במשברים יש את הפוטנציאל הגדול ביותר לשינוי.

מפגש שישי הוראה מקוונת יעילה באמצעים פשוטים – הלכה למעשה  עם פרופ. אמריטוס עמרם אשל מביה"ס למדעי הצמח ואבטחת מזון בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל-אביב.

ההרצאה תעסוק בתיאור ניסיונו בבניית והוראת קורס מקוון במלואו  א-סינכרוני משך למעלה מעשר שנים. לפי חוות דעת הסטודנטים שסיימו את הקורס הוא היה קורס מעניין והם למדו בו הרבה, למרות שהיו צריכים לעבוד קשה. לדעתו ניתן להתאים את דרך ההוראה שלו לכל תחום ידע אקדמי ללא קושי.

המפגש יתקיים ביום רביעי, 21 באוקטובר 2020, בשעה 18:00. כתובת הזום למפגש כאן.

 

מפגש שביעי-להפיק ד.ב.ש מכוורת הזום, על אינטראקציה והדרכים לייצר אותה בהוראה המקוונת

מפגש עם הלה דלל, מנהלת המדור לקידום הוראה במחלקה להוראה וללמידה באוניברסיטה הפתוחה, ומרי כצמן, יועצת פדגוגית ומדריכת סגלי הוראה להטמעת הוראה מקוונת במדור לקידום הוראה. יום רביעי ה-2 בדצמבר משעה 18:00 עד 19:00.

אתגרי ההוראה בזום ידועים, הסטודנטים מרוחקים,  מבעד למסך (השחור בדרך כלל), בסביבה הביתית מרובת הגירויים. איך נוכל לטפח סטודנט מעורב? מהם ממדי האינטראקציה המוצלחת? ומה אפשר ללמוד מפעולת הדבורים בכוורת בהקשר הזה?

מפגש אינטראקטיבי על אינטראקציה מקוונת. במפגש הצגנו את מודל ד.ב.ש  לעידוד מעורבות הסטודנטים במפגש הסינכרוני ונתנסה במגוון של כלים פשוטים וחינמיים המסייעים בכך.

קישור להקלטת המפגש

 

  המפגשים מצולמים ומונגשים. המשתתפים מתבקשים לפתוח מצלמות במידת האפשר ולהשקיט את המיקרופונים שלהם נשמח לרעיונות, עצות ותגובות ליצירת קשר כתוב לפרופ' מיכאל ברנדייס בכתובת האמייל שלו. ו/או הצטרף  לרשתות האמייל של אקדמיה ישראל-בשער בקישור זה ובפייסבוק בקישור זה.  

 

 

דילוג לתוכן